اینترنت طبقاتی: بدون فیلترش نصیب اساتید دانشگاه شد + نامه

با وجود تمام مخالفت‌هایی که با دسته‌بندی گروه‌های مختلف جامعه در دسترسی به اینترنت وجود دارد، ماجرای اینترنت طبقاتی در جریان است.

اینترنت طبقاتی: بدون فیلترش نصیب اساتید دانشگاه شد + نامه

به گزارش مملکت آنلاین، زومیت نوشت: خبرگزاری مهر امروز نامه‌ای منتشر کرده که در آن معاون حقوقی وزارت علوم از رؤسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها خواسته است تا فهرست اعضای هیئت‌علمی خود را برای دسترسی به «اینترنت باز» به این معاونت ارسال کنند.

این وعده‌ای است که ۲۶ تیر حسینی‌کیا، عضو ناظر مجلس در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای، داده بود. پیداست که فاز آزمایشی اینترنت بدون فیلتر برای استادان دانشگاه تمام شده که خبر از ارسال فهرست آن‌ها برای دریافت اینترنت بدون فیلتر رسیده است.

این نامه در تاریخ ۲۸ دی نوشته و در آن اینترنت طبقاتی به نام تازه‌ای خوانده شده است. از این به‌بعد نام اینترنت باز را باید به نام‌هایی چون سطح دسترسی متمایز و تخصصی‌کردن اینترنت یا فیلترینگ غیرهمسان اضافه کرد که قبلاً برای نامیدن اینترنت طبقاتی از آن یاد می‌شد.

photo_2023-01-24_21-37-56

در این نامه آمده است: «با عنایت به مصوبه یکصدوبیست‌ونهمین جلسه کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه، دستور فرمایید نسبت به تهیه لیست اعضای محترم هیئت‌علمی آن مؤسسه براساس فرم پیوست در قالب فایل اکسل جهت دسترسی به اینترنت باز به‌منظور استفاده از سکوها و تارنماهای بین‌المللی با محتوای علمی، آموزشی، پژوهشی و فناوری به قید فوریت جهت اقدامات بعدی به این معاونت ارسال فرمایید.»

این نامه که به وزیر علوم، محمدعلی زلفی‌گل، رونوشت شده، به مصوبه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه ارجاع داده است. بدین‌ترتیب مرجعی که اینترنت را به‌روی مردم بسته است، این امکان را فراهم کرده که اینترنت برای عده‌ای باز شود.

باز یا بسته شدن اینترنت براساس گروه‌ها و مشاغل و طبقات مختلف اجتماعی همان مسئله‌ای است که منتقدان و رسانه‌ها بارها به‌عنوان هشدار طبقاتی‌شدن اینترنت از آن یاد کرده‌اند؛ اما مسئولان دولت سیزدهم این موضوع را مدام تکذیب کرده‌اند. به‌تازگی وزارت ارتباطات در جوابیه به روزنامه اعتماد تأکید کرده است: «تاکنون هیچ‌کدام از مقام‌های دولت سیزدهم درخصوص اینترنت طبقاتی سخنی به‌میان نیاورده‌اند.» این در حالی است که شواهد مختلفی برای اجراشدن اینترنت طبقاتی پیداست.

خبر اعطای اینترنت باز به استادان دانشگاه در حالی رسیده که حدود پنج ماه است شدت‌گرفتن محدودیت‌ها بخش زیادی از فعالیت‌های روزمره مردم را در اینترنت مختل کرده است و امیدی هم به بهبود شرایط و حتی برگشتن به شرایط قبل وجود ندارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر