داچیا از کانسپت هیپستر رونمایی کرد.
به گزارش مملکت آنلاین، در قرن بیست و یکم، صنعت خودرو تحت تاثیر مقررات و قوانین برقی سازی، به سمت ساخت خودروهایی تکامل یافته تر که هر روز بزرگتر، سنگین تر، پیچیده تر و گران تر می شوند قدم بر می دارد.
در این بین اما، کمپانی داچیا به مدت دو دهه است که هدف خود را دسترسی هرچه بیشتر عموم مردم به حمل و نقل ضروری قرار داده که با موفقیت نیز همراه بوده است. بر همین اساس، کانسپت هیپستر «Hipster» قرار است تا تعریفی نوین از «خودروی برقی مردمی در اینده» را ارائه کند.
رومن گووین« Romain Gauvin» رئیس طراحی خارجی داچیا، می گوید؛ «این پروژه، شبیه ترین پروژه به ماهیت برند داچیا است که روی آن کار کرده ام. این پروژه همان تاثیر اجتماعی که لوگان در بیست سال پیش داشت را دارد و چیزی را اختراع می کند که امروزه وجود ندارد.»
طراحی بیرونی داچیا هیپستر؛ ظاهری ساده و تمیز
برای طراحی کانسپت داچیا هیپستر، تیم طراحی نیازهای واقعی رانندگان و سرنشینان و نیز نحوه استفاده آن ها از خودرویشان در زندگی روزمره را بررسی کردند و به طور خلاصه تمرکز خود را بر روی موارد ضروری قرار دادند. طراحان باید اطمینان حاصل می کردند که کانسپت داچیا هیپستر همراهی برای زندگی روزمره است ، بنابراین، آن را چابک، کاربردی و در عین حال اقتصادی ساختند.
مدل مفهومی داچیا هیپستر، از یک طراحی ساده و البته مستحکم برخوردار شده است. درواقع هیپستر یک مکعب است که در چهار گوشه خود بدون هیچ برآمدگی «Overhang» در جلو و عقب، بر روی چرخ ها شکل گرفته است.
این سادگی در طراحی قسمت جلویی خودرو که از ظاهری افقی برخوردار است، به خوبی منعکس شده است و چراغ های جلو، با حالت براق خود، چهره ای جدی اما دوستانه به این نما بخشیده است.
در نمای عقب، علاوه بر ویژگی های بصری، ویژگی های کاربردی نیز از اولویت بالایی برخوردار می باشند. درب محفظه بار عرض خودرو را در بر گرفته و برای دسترسی بهتر به صندوق، در دو قسمت مجزا با می شود.
علاوه بر این، چراغ های عقب نیز دارای یک طراحی نوآورانه هستند. به این صورت که در پشت شیشه عقب قرار گرفته تا چراغ ها نیازی به طلق شیشه ای مجزا نداشته باشند.
برای هماهنگی بیشتر با رویکرد کاهش هزینه در طراحی، کانسپت هیپستر با یک رنگ بدنه و تنها سه بخش رنگ آمیزی شده طراحی شده است و دستگیره های خارجی نیز با یک بند پارچه ای که سبک تر، کم هزینه تر و به همان اندازه کاربردی است جایگزین شده اند.
رومن گووین« Romain Gauvin»، مدیر طراحی بیرونی داچیا در رابطه با طراحی هیپستر این نکته را اضافه می کند؛« هدف ما در بازآفرینی خودروی مردمی واقعی، ارائه طراحی متمایز و به یاد ماندنی بود. خودرویی که بتوان با سه حرکت مداد ام را طراحی کرد.»
از نظر ابعادی نیز هیپستر، با طول ۳ متر، ارتفاع ۱/۵۳ متر و عرض ۱/۵۵ متری، هر آنچه را که برای یک وسیله نقلیه برای مصارف روزمره نیاز است را دارد و با چهار صندلی و صندوق عقبی که از ۷۰ تا ۵۰۰ لیتر ظرفیت متغییر دارد کاملا کاربردی است.
طراحی داخلی داچیا هیپستر؛ جادار و کاربردی
فضای داخلی به طور دقیق از شکل های مکعبی بدنه، به ویژه با وجود پنجره ها و شیشه جلو عمودی، پیروی می کند تا از فضای کاربردی نیز در اختیار سرنشینان قرار گیرد. همچنین قسمت شیشه ای سقف به ایجاد حس جادار بودن کابین کمک می کند و در کنار ان، برای کاهش هزینه ها، شیشه های ای جانبی به صورت کشویی باز بسته می شوند.
موقعیت راننده و سرنشین جلو بر صندلی، مشابه داچیا ساندرو است و راحتی و دید کافی را فراهم می کند. ضمن اینکه دسترسی به صندلی های عقب با توجه به ابعاد خودرو و البته ابعاد بزرگ درب و قابلیت خم شدن روبه جلو صندلی های ردیف جلو، راحت و آسان است.
تیم طراحی داچیا، توجه ویژه ای به طراحی و ارگونومی صندلی های جلو داشته است تا کاهش هزینه ها و ساده سازی مشکلی برای راحتی کاربران ایجاد نکند. استفاده از پارچه های توری، پشتی و نشیمن های یک تکه و پشت سری های باز از جمله ویژگی های داخل کابین هیپستر می باشند.
ضمن اینکه این مدل مجهز به دو کیسه هوا ایمنی برای راننده و سرنشین جلو می باشد.
پیشرانه
داچیا هنوز جزئیاتی از پیشرانه و ظرفیت دقیق باتری هیپستر ارائه نکرده است، با این حال با توجه به وزن پایین و ابعاد جمع و جور، هیپستر از قوای محرکه قوی و باتری های بزرگی بهره مند نخواهد شد. چرا که به گفته داچیا و با توجه به نیازهایی که هیپستر برای آن طراحی شده است، تنها دوبار شارژ در هفته برای رفت و آمد های روزانه با هیپستر کافی است.
احتمال عرضه نسخه تولید انبوه داچیا هیپستر نیز بسیار بالا است، چرا که اتحادیه اروپا در حال تدوین قوانین جدید برای خودروهای برقی کوچک مانند عدم الزام به رعایت تمام قوانین ایمنی خودروهای بزرگ است که در صورت تصویب این قوانین، طبق گفته کارشناسان داچیا، هیپستر می تواند به سرعت وارد چرخه تولید انبوه شود.
انتهای پیام/