نسل جدید نیسان سنترا معرفی شد.
به گزارش مملکت آنلاین، سال هاست که بسیاری از تحلیلگران بازار، از پایان عمر سدان ها در آینده ای بسیار نزدیک صحبت میکنند.
اما با وجود حاکمیت گسترده انواع کراس اوور و شاسی بلندها در بازار جهانی، بخصوص بازار امریکا، خودروهای سدان همچنان حضوری قدرتمند دارند.
درواقع، اوضاع در بخش خودروهای چهار در جمع و جور به طرز شگفت انگیزی رقابتی است که از جمله آن ها، نیسان سنترا میباشد که اکنون نسل جدید ان به عنوان یک محصول استراتژیک آنهم در شرایطی بحرانی که نیسان با آن دست و پنجه نرم می کند، توسط این خودروساز ژاپنی معرفی شده است.
نسل جدید سنترا اما از آن جهت می تواند برای نیسان حائز اهمیت باشد که طبق اعلام این شرکت، مدل آریا در پایان سال از خط تولید خارج می شود و آینده التیما نیز چندان مشخص نیست، بنابراین، سنترا احتمالا به آخرین خودروی باقی مانده در خط تولید این برند در ایالت متحده تبدیل می شود.
مدلی که با بیش ۴۰ سابقه در نسل های مختلف عرضه شده است و اخیرا نیز توانسته در مدل ۲۰۲۵, به عنوان برترین خودروی کامپکت در مطالعه کیفیت اولیه«IQS» توسط موسسه کیفیت J.D Power نیز شناخته شود.
طراحی بیرونی نیسان سنترا؛ ظاهری جسورانه تر در قالبی آشنا
در مقایسه با سنترای نسل قبل، مدل جدید استایلی جسورانه تر دارد که کمی یادآور کراس اوور برقی آریا نیز می باشد که بزودی قرار است با بازار آمریکا خداحافظی کند.
سنترای جدید از نظر بصری پویا تر و هندسی تر از قبل شده است که با سطوح شارپ و خطوط شخصیتی متعادل، ترکیبی اسپرت از یک سدان کامپکت را به نمایش می گذارد.
در نمای جلو، سنترا از یک جلو پنجره V-motion تکامل یافته با گرافیک مشکی رنگ بهره برده است که خطوط کناری ان، با چراغ های LED اصلی که از طراحی باریک و ظریفی برخوردار است ترکیب می شود. این چراغ ها در هنگام خاموش بودن، به رنگ مشکی دیده می شوند که ظرافت بیشتری را به این نما می بخشد. با این حال این ویژگی های بصری گفته شده مختص به تریم اسپرت تر سنترا، یعنی نسخه SR است و سایر تریم های سنترا، از جلو پنجره ای متفاوت تر و عمدتا هم رنگ بدنه برخوردار می باشند که از نظر بصری، حسی از بلوغ و شکوه را به نمای جلو اضافه می کنند.
در نمای جانبی، پویایی و اسپرت بودن سنترا، ظاهری متمایز تر به آن می بخشد. خطوط و سطوح شارپ پروفایل جانبی تضادی جالب با گلگیرهای عضلانی ایجاد کرده اند که استایلی چشم نواز را ایجاد کرده اند. خط شخصیتی گوه ای شکل که با زاویه ای متعادل، در طول نمای جانبی امتداد پیدا کرده است، ارتفاع خودرو را از نظر بصری کاهش می دهد و در مقابل حس پایداری آن را افزایش می دهد.
در نمای بیرونی، تقریبا تمامی قسمت های بدنه، در کنار ویژگی های بصری، نقشی کاربردی را نیز ایفا می کنند. علاوه بر رینگ ها و آینه های جانبی که به طور خاص برای کاهش ضریب مقاومت بدنه طراحی شده اند، شکل صندوق عقب و گلگیرهای عقب، به کنترل جریان هوا کمک می کنند تا از میزان جریان عبوری در این قسمت بکاهد. چراغ های یکپارچه با گرافیک مشکی، هارمونی مناسبی را با نمای جلو ایجاد کرده است. ضمن اینکه در نسخه SR، اضافه شدن یک اسپویلر مشکی رنگ بر روی لبه صندوق، بر القای حس اسپرت در سنترا کمک بسزایی کرده است.
دیفیوزر بزرگ عقب با گرافیک اسپرت و رنگ مشکی براق نیز تکمیل کننده این نما می باشد.
طراحی کابین نیسان سنترا؛ مدرن تر با هارمونی بیشتر
در داخل کابین سنترای جدید، طراحان تلاش کرده اند تا فضایی پویا، کاربردی و هماهنگ ایجاد کنند که علاوه بر مدرن بودن جزئیات بصری، متمایز نیز باشد.
نمایشگرهای دوگانه ۱۲/۳ اینچی و یک پنل کنترل تهویه لمسی که برای اولین بار در این سگمنت ارائه می شود، کابین سنترا را مدرن تر و جذاب تر از قبل کرده است. با این حال در کنار طراحی مدرن دو صفحه نمایش و پنل لمسی کنترل سیستم تهویه، طراحان از کلیدهای فیزیکی غافل نشده اند، اما محل قرارگیری و چیدمان آن ها که در داخل یک قالب مستطیل شکل و در مرکز دو دریچه سیستم تهویه بوده و اشاره ای به سه دریچه دایره ای نسل قبلی است، چندان جذاب به نظر نمیرسد.
استفاده از متریال نرم مانند چرم TailorFit بر روی داشبورد که با سه تریم رنگی بژ، مشکی و سورمه ای در نسخه پایه و مشکی با نوارهای قرمز در نسخه SR تزئین شده است نیز، حس راحتی کابین را افزایش داده است.
از جمله امکانات سنترا جدید نیز می توان به قابلیت اتصال بی سیم به اول کارپلی و اندرو اتو به همراه یک سیستم صوتی پیشرفته از برند Bose به همراه هشت بلندگو اشاره کرد. به علاوه اینکه دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل تطبیقی به همراه سایر امکانات ایمنی و رفاهی، تکمیل کننده کابین سنترا ۲۰۲۶ می باشند.
پیشرانه و قیمت
تمام تغییرات صورت گرفته بر روی سنترا جدید، به نظر تنها در پوسته بیرونی و نمای ظاهری و فضای داخلی صورت گرفته است.چرا که نیسان تصمیم گرفته که نسل جدید را بر پایه همان پلت فرم نسل قبلی طراحی کند و در نتیجه پیشرانه و قوای محرکه تغییری را تجربه نکرده اند. در زیر کاپوت نسل جدید سنترا، یک موتور ۲ لیتری با ۱۴۹ اسب بخار قدرت و ۱۹۸ نیوتن متر گشتاور است که از طریق یک گیربکس CVT Xtronic نیرو را به چرخ ها منتقل می کند.
هر چند که مهندسان نیسان، برای بهبود سواری، استحکام بدنه را کمی افزایش داده اند و تنظیمات جدیدی برای افزایش راحتی و کاهش سر و صدا کابین نیز انجام داده اند.
نسل جدیدسنترا، از اواخر ۲۰۲۵ و به عنوان مدل ۲۰۲۶ وارد نمایندگی های فروش می شود و از همان زمان عرضه، قیمت آن نیز مشخص می شود. با این حال در مقایسه با نسل قبلی که با قیمت پایه ۲۲ هزار دلاری، یکی از ارزان ترین خودروها در این رده بود، تغییرات زیادی را شاهد نخواهیم بود.
انتهای پیام/