تولید خودرو در کشور به شدت کاهش یافت
در چهارماه ابتدایی سال جاری، تولید خودرو با افت ۱۷.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شد.
به گزارش مملکت آنلاین، بلاتکلیفی در قیمتگذاری خودرو، تشدید اختلافات میان سیاستگذار و ایرانخودرو، قطعیهای مکرر برق و مشکلات ارزی از جمله عوامل اصلی روند نزولی تولید در این بازه زمانی بوده است.
طبق گزارشی که خودروسازان به سازمان بورس ارائه داده و در سامانه کدال منتشر شده است، سه خودروساز بزرگ کشور در چهارمین ماه از سال با رشد محدود تولید خودروی سواری نسبت به خردادماه مواجه بودهاند با این حال تولید چهارماهه این خودروسازان ۱۷.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر شده است.
البته رشد ۶.۵ درصدی تولید خودروی سواری در تیرماه نسبت به خرداد نه به علت بهبود شرایط در این ماه بلکه به دلیل رکودی است که در خردادماه ثبت شده بود. در سومین ماه از سال تولید خودروی سواری به کف یکساله خود رسیده بود و دیگر آمارها مانند شامخ نیز که توسط اتاق بازرگانی ایران منتشر میشود نیز نشان میداد که خردادماه رکودی ترین ماه از ابتدای ثبت نظرسنجی شامخ یعنی از سال ۹۷ تاکنون بوده است.
اگر در تیرماه شاهد کمی رشد نسبت به خرداد هستیم موضوع عجیبی نیست و نشان از بهبود وضعیت نیز ندارد چراکه اگر خرداد و فروردین (به دلیل تعطیل بودن نیمی از آن) را از معادلات کنار بگذاریم، تولید خودروی سواری در تیر نسبت تمام ماههای یک سال پیش از آن کمتر بوده است. بنابراین میتوان گفت که بهرغم رشد ثبت شده تولید خودروی سواری همچنان در رکود عمیقی به سر میبرد. بنابراین رشد ماهانه تولید خودرو را میتوان به نوعی سراب آماری در نظر گرفت.
موضوع بلاتکلیفی در قیمتگذاری خودرو را میتوان از مهمترین علل افت تولید در چهارماه امسال محسوب کرد. از ابتدای سال جاری خودروسازان انتظار اعمال اصلاح قیمت را داشتند اما فصل بهار در شرایطی به پایان رسید که هنوز تکلیف قیمتهای جدید خودرو مشخص نبود. تیرماه نیز ماه اوجگیری اختلافات و تنشها حول موضوع قیمتگذاری بود. به طوری که هیاتمدیره بزرگترین خودروساز کشور اواخر خردادماه رشد ۲۲.۳ درصدی (به طور میانگین) محصولات خود را مصوب کرد و سپس وزارت صمت این میزان رشد قیمت را غیرقانونی تعبیر کردند.
پس از آن این وزارتخانه رشد ۱۵درصدی قیمت رسمی خودرو را برای هر سه خودروساز بزرگ کشور ابلاغ کرد. در طی چهارمین ماه از سال تقابل بین خودروساز و سیاستگذاران به اوج خود رسید که این موضوع میتواند از علل افت تولید چهارماهه باشد.
قطعیهای مکرر برق طی چهارماه گذشته را نیز میتوان به عنوان دومین علت افت تولید در نظر گرفت. البته ایرانخودرو تا حد قابلتوجهی توانسته انرژی مورد نیاز خود را از طریق نیروگاه خود تامین کند اما این موضوع میتواند دو خودروساز دیگر را به شدت تحتتاثیر قرار داده باشد کمااینکه افت تولید در سایپا و پارسخودرو در چهارماهه امسال چندین برابر ایرانخودرو بوده است. همچنین اخباری در مورد وجود مشکل در تامین قطعه این دو خودروساز به گوش میرسد.
از دیگر عوامل موثر بر این افت میتوان به مشکلات مربوط به تامین ارز اشاره کرد. تخصیص ارز از ابتدای امسال به کندی انجام شده و با توجه به حذف ارز نیمایی و شناورسازی ارز تجاری که زمستان سال گذشته رخ داد، تامین ارز در چهارماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته برای خودروسازان سختتر و گرانتر شده است. از تعطیلات تابستانی خودروسازان نیز به عنوان آخرین فاکتور میتوان یاد کرد. طی جنگ تحمیلی ۱۲ روزه خودروسازان یک بار تعطیلات تابستانی ۷ روزه را اعلام کردند اما بار دیگر هم در تیرماه برای تعمیرات لازم برای خط تولید این تعطیلات اجرایی شد.
انتهای پیام/