رکورد جهانی خودروهای خورشیدی شکسته شد

یک خودروی خورشیدی دانشجویی با پیمودن ۱۰۰۰ کیلومتر مسیر و همچنین رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رکورد جدیدی در جهان برای خودروهای خورشیدی به ثبت رساند.

رکورد جهانی خودروهای خورشیدی شکسته شد

به گزارش مملکت آنلاین، بر اساس بیانیه مطبوعاتی دانشگاه نیو ساوث ولز در استرالیا، دانشجویان این دانشگاه موفق به ثبت رکورد جدیدی با خودروی خورشیدی خود موسوم به Sunswift 7 شده‌اند. این خودروی خورشیدی با پیمودن ۶۲۰ مایل (۱۰۰۰ کیلومتر) با یک بار شارژ، رکورد جهانی جدیدی را به نام خود ثبت کرده است.

این دستاورد که در یک مسیر آزمایشی در جنوب استرالیا به دست آمد، نشان‌دهنده طولانی‌ترین مسافتی است که یک وسیله نقلیه الکتریکی با یک بار شارژ طی کرده است و از خودروی Lucid Air Dream Edition که برد قابل توجه ۵۲۰ مایلی (۸۳۷ کیلومتری) دارد، پیشی گرفته است.

خودروی خورشیدی Sunswift 7 همانطور که از نامش پیداست، هفتمین نسل از خودروی خورشیدی Sunswift است که به طور کامل از انرژی خورشیدی تغذیه می‌کند و نیازی به سوخت‌های فسیلی ندارد.

این خودرو دارای بیش از ۶ متر مربع سلول‌های فتوولتائیک است که نور خورشید را به برق تبدیل می‌کنند تا موتور الکتریکی این خودرو را تامین کنند.

این خودرو همچنین دارای یک بسته باتری کوچک است که انرژی اضافی را برای استفاده در مواقعی که آفتاب نمی‌تابد، ذخیره می‌کند.

تیم سازنده Sunswift 7 چهار سال را صرف توسعه این وسیله نقلیه برای ایجاد یک خودروی الکتریکی عملی و کارآمد کرده که می‌تواند جایگزین مناسبی برای وسایل نقلیه با سوخت فسیلی باشد.

این خودروی خورشیدی علاوه بر ثبت رکورد طولانی‌ترین مسافت طی شده با یک بار شارژ، رکورد سریع‌ترین خودروی خورشیدی را نیز به ثبت رسانده و توانسته است به حداکثر سرعت بیش از ۶۲ مایل در ساعت (۱۰۰ کیلومتر در ساعت) برسد.

این دستاورد تیم توسعه‌دهنده Sunswift 7 با توجه به تمرکز روزافزون جهانی بر کاهش اتکا به سوخت‌های فسیلی و یافتن جایگزین‌های پایدارتر برای حمل ‌و نقل بسیار مهم است. وسایل نقلیه الکتریکی بدون انتشار گازهای گلخانه‌ای بخش مهمی از راه حل این مشکل هستند. با این حال، یکی از چالش‌های مهمی که با پذیرش گسترده خودروهای برقی مواجه است، برد محدود آنهاست که به طور سنتی مانعی برای استفاده از آنها برای سفرهای طولانی بوده است.

پتانسیل وسایل نقلیه الکتریکی برای سفرهای طولانی

رکورد شکنی Sunswift 7 پتانسیل خودروهای الکتریکی را برای تبدیل شدن به یک گزینه مناسب برای سفرهای طولانی نشان می‌دهد و می‌تواند به تسریع پذیرش خودروهای الکتریکی در سراسر جهان کمک کند.

این خودروی خورشیدی علاوه بر کاربردهای عملی خود، گواهی بر روحیه نوآورانه و اراده دانشجویان دانشگاه نیو ساوث ولز است که به شکل خستگی‌ناپذیر برای توسعه و بهبود این فناوری پیشرفته تلاش کرده‌اند.

به گفته پروفسور ریچارد هاپکینز، سرپرست این گروه، ثبت این رکورد جهانی با وجود این که Sunswift 7 بسیار سنگین‌تر از وسایل نقلیه جاده‌ای قانونی است و همچنین باید تعدادی تجهیزات مانند کیسه هوا و سیستم‌های تهویه را در خود داشته باشد، نشان می‌دهد که چه چیزی قابل تصور است و به چه چیزی در آینده می‌توان رسید.

وی افزود: در طول ثبت این رکورد، مصرف انرژی فقط ۳.۸ کیلووات‌ساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر بود، در حالی که حتی کارآمدترین خودروهای برقی در جاده‌ها امروزه تنها به مصرف ۱۵ کیلووات‌ساعتی در هر ۱۰۰ کیلومتر و میانگین حدود ۲۰ کیلووات‌ساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر رسیده‌اند.

وی ادامه داد: خودروی Sunswift 7 خودرویی که در آینده تولید شود، نیست، زیرا ما راحتی را برای آن در نظر نگرفته‌ایم و هزینه ساخت آن نیز بسیار بالاست. اما ما نشان داده‌ایم که اگر می‌خواهید ماشین‌ها را کارآمدتر، پایدارتر و سازگارتر با محیط‌زیست کنید، این امکان وجود دارد.

موفقیت Sunswift 7 همچنین گواه بر پتانسیل منابع انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی برای ایفای نقش عمده در گذار جهانی به دور از سوخت‌های فسیلی است. همانطور که مردم بیشتری از مزایای زیست محیطی و اقتصادی انرژی‌های تجدیدپذیر آگاه می‌شوند، احتمالاً شاهد تمرکز بیشتر بر توسعه و به کارگیری فناوری‌هایی خواهیم بود که می‌توانند از این منابع انرژی استفاده کنند.

رکوردشکنی مسافت طی شده توسط Sunswift 7 با یک بار شارژ، نقطه عطفی بزرگ در توسعه خودروهای الکتریکی و بهره‌مند از انرژی‌های تجدیدپذیر است. این پتانسیل خودروهای برقی را به عنوان گزینه‌ای مناسب برای سفرهای طولانی نشان می‌دهد.

از آنجایی که تمرکز جهانی بر کاهش اتکا به سوخت‌های فسیلی در حال رشد است، احتمالاً در آینده شاهد پیشرفت‌های بیشتری مانند این خواهیم بود، زیرا پژوهشگران و مهندسان برای توسعه و استقرار فناوری‌های پاک‌تر و پایدارتر تلاش می‌کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر