پایان مذاکرات سه جانبه برای حل تنش جمهوری آذربایجان و ارمنستان + بیانیه

در بیانیه پایانی سران سه کشور در پایان نشست سوچی آمده است: روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر تعهد خود به پایبندی به توافقات ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ تاکید کردند و از توسل به زور یا تهدید به زور خودداری کنند.

پایان مذاکرات سه جانبه برای حل تنش جمهوری آذربایجان و ارمنستان + بیانیه

به گزارش مملکت آنلاین، مذاکرات ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیا نخست وزیر ارمنستان روز دوشنبه در سوچی پایان یافت.

در بیانیه مشترک این سه کشور آمده است در این مذاکرات در مورد اجرای بیانیه های سه جانبه ۹ نوامبر ۲۰۲۰، ۱۱ ژانویه و ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱ گفت و گو شد.»

مقامات این سه کشور در این بیانیه بر تعهد خود برای رعایت دقیق همه این توافقنامه ها در راستای منافع عادی سازی همه جانبه روابط جمهوری آذربایجان و ارمنستان، صلح، ثبات، امنیت و توسعه اقتصادی پایدار در قفقاز جنوبی تاکید کردند.

همچنین توافق شد که تلاش‌های بیشتری برای حل و فصل وظایف باقی‌مانده، از جمله مسائل بشردوستانه، بدون تأخیر انجام شود.

آنها با اشاره به سهم کلیدی نیروهای حافظ صلح روسیه در تضمین امنیت در منطقه استقرار خود، بر لزوم تلاش این گروه برای ثبات وضعیت منطقه تاکید کردند.

همچنین طرفین موافقت کردند که از توسل به زور یا تهدید به زور خودداری کنند و همه مسائل مورد مناقشه را منحصراً بر اساس به رسمیت شناختن حاکمیت متقابل، تمامیت ارضی و نقض ناپذیری مرزها مطابق با منشور سازمان ملل متحد و اعلامیه آلما آتی در سال ۱۹۹۱ مورد بحث و بررسی قرار دهند.

در پایان این نشست، سران سه کشور بر اهمیت آمادگی فعال برای انعقاد معاهده صلح میان جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان به منظور دستیابی به صلح پایدار و بلند مدت در منطقه تاکید کردند. بر اساس دستاوردهای موجود، با ادامه تلاش برای راه‌ حل‌های قابل قبول دو طرف موافقت شد. فدراسیون روسیه نیز متعهد شد کمک‌های ممکن را در این زمینه ارائه خواهد کرد.

به گزارش تارنمای نیوز، سران سه کشور بر اهمیت ایجاد فضای مثبت میان جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان برای ادامه گفت‌وگو میان مردم، کارشناسان و رهبران مذهبی با کمک روسیه و برقراری تماس‌های سه جانبه پارلمانی منظور تقویت اعتماد بین مردم دو کشور تاکید کردند.

طبق این بیانیه، رهبران جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان از آمادگی فدراسیون روسیه برای ادامه کمک به عادی سازی روابط میان باکو و ایروان و تضمین ثبات و رفاه در قفقاز جنوبی استقبال کردند.

انتهای پیام/

منبع: تارنمای نیوز ارمنستان

ارسال نظر