انتقاد وزیر خارجه چین از محدودیتهای صادراتی آمریکا

وزیر امور خارجه چین، در گفتگوی تلفنی با همتای آمریکایی‌اش، از محدودیت‌های صادراتی اعمال شده از سوی آمریکا انتقاد کرد؛ انتقادهایی که بر تنش‌های موجود میان دو کشور پیش از برگزاری نشست رو در روی احتمالی رهبرانشان تاکید می‌کند.

انتقاد وزیر خارجه چین از محدودیتهای صادراتی آمریکا

به گزارش مملکت آنلاین، به نقل از شبکه خبری بلومبرگ، بر اساس بیانیه ای که امروز دوشنبه از سوی وزارت امور خارجه چین منتشر شد، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین گفت: "طرف آمریکایی باید مهار و سرکوب چین را متوقف کرده و موانع جدیدی برای روابط دوجانبه ایجاد نکند. طرف آمریکایی تدابیر کنترل صادرات جدیدی را علیه چین اعمال کرد، سرمایه‌گذاری‌ها در چین را محدود کرد، اصول تجارت آزاد را به‌طور جدی نقض کرد و به حقوق و منافع مشروع چین آسیب جدی وارد کرد که این رویه باید اصلاح شود."

همچنین ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در بیانیه جداگانه‌ای پس از این گفتگوی تلفنی گفت، وانگ یی و آنتونی بلینکن در خصوص لزوم حفظ روند گفتگوی باز و مدیریت مسئولانه روابط خود بحث کردند. پرایس گفت که بلینکن در مورد جنگ روسیه علیه اوکراین و تهدیداتی که این جنگ برای امنیت و ثبات اقتصادی جهانی ایجاد می‌کند، ابراز نگرانی کرد و آنها همچنین درباره بی ثباتی در هائیتی بحث کردند.

این اولین گفتگوی تلفنی وزرای امور خارجه آمریکا و چین از زمان ارتقای جایگاه وانگ یی در دفتر سیاسی 24 نفره حزب کمونیست این کشور در اوایل ماه جاری بود؛ ارتقایی که او را به دیپلمات عالی رتبه چین تبدیل کرد. هر دو طرف در تدارک برای برگزاری دیدار احتمالی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و شی جینپینگ، رئیس جمهور چین در ماه آینده میلادی زمانی که رهبران جهان در نشست گروه 20 در بالی اندونزی گرد هم می‌آیند، هستند.

اظهارات وانگ در مورد موضوع اعمال کنترلهای صادراتی از جانب آمریکا اشاره آشکاری به اقدام واشنگتن در اوایل ماه جاری میلادی برای محدود کردن دسترسی چین به فناوری‌های ساخت تراشه بود. این اظهارات نشان می‌دهند در صورت برگزارشدن اولین نشست بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا با رهبر چین، این موضوع احتمالاً محل مناقشه خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر