گاردین: سلمان رشدی یک چشم و یک دستش را از دست داد

روزنامه گاردین با استناد به اظهارات مدیر برنامه سلمان رشدی، گزارشی از وضعیت سلامتی او پس از مورد حمله قرار گرفتن در نیویورک ارائه داد.

گاردین: سلمان رشدی یک چشم و یک دستش را از دست داد

به گزارش مملکت آنلاین، روزنامه گاردین در گزارشی درباره وضعیت جسمانی سلمان رشدی، نویسنده مرتد کتاب «آیات شیطانی» که در مردادماه طی سخنرانی در یک رویداد فرهنگی در نیویورک با ضربات چاقو مورد حمله قرار گرفته و روانه بیمارستان شده بود، نوشت: مدیر برنامه سلمان رشدی تایید کرد که او بینایی یک چشم و کارایی یک دستش را پس از حمله‌ای که دو ماه پیش به او شد از دست داده است.

گاردین در ادامه نوشت: میزان کامل جراحاتی که به رشدی وارد شده بود، تا کنون مشخص نبود. اما اندرو وایلی، مدیربرنامه او در گفت‌وگویی با روزنامه ال پائیس شرح داد که این حمله تا چه اندازه جدی بوده و زندگی او را دگرگون کرده است.

در این گزارش آمده است: به گفته وایلی، «زخم‌های او عمیق بوده‌اند اما او بینایی یک چشمش را نیز از دست داده است. او سه زخم عمیق در گردنش داشت. یک دستش از کار افتاد چون رشته‌های عصبی بازویش قطع شده بود. او ۱۵ زخم دیگر نیز در ناحیه سینه و نیم‌تنه دارد. بنابراین، حمله بی‌رحمانه‌ای بود.

طبق گزارش گاردین، مدیربرنامه رشدی بدون این که بگوید او هنوز در بیمارستان بستری است یا نه، گفته است که مهم‌ترین چیز این است که او زنده می‌ماند.

در این گزارش مطرح شد: وایلی همچنین اشاره کرد که او و رشدی، پیش‌تر درباره امکان چنین حمله‌ای در گذشته صحبت کرده بودند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: دو هفته پیش از این حمله، رشدی در گفت‌وگویی گفته بود که احساس می‌کند زندگی «دوباره عادی» شده است و ترس یک حمله دیگر چیزی متعلق  به گذشته است.

نویسنده مرتد کتاب آیات شیطانی در مراسمی برای سخنرانی در نیویورک از سوی فردی به نام "هادی مطر" ٢٤ ساله و ساکن نیوجرسی تصویرش با چاقو مورد حمله قرار گرفت.

ضارب که ماسکی تیره بر چهره داشت، به رشدی حمله کرده و ١٥ بار با چاقو او را هدف قرار داد که یکی از آنها به گردن وی اصابت کرد.

در سال ۶۷ انتشار چهارمین کتاب سلمان رشدی به نام  «آیات شیطانی» در حالی منتشر شد که خشم ملت‌های مسلمان را برانگیخت . متن این کتاب سراسر توهین و دروغ بستن به قرآن و پیامبر اسلام(ص) بود. امام خمینی(ره) رهبر انقلاب اسلامی فتوایی صادر کرد که برای این نویسنده بهای سنگینی در بر داشت. ایشان در این فتوا به هر مسلمانی که موقعیتی برایش فراهم شود دستور دادند تا سریعا او را از بین ببرد.

متن فتوای امام (ره) بدین شرح بود:

«انالله و انا الیه راجعون به اطلاع مسلمانان غیور سراسر جهان می‌رسانم، مولف کتاب« آیات شیطانی»که علیه اسلام و پیامبر و قرآن تنظیم و چاپ و منتشر شده است، همچنین ناشرین مطلع از محتوای آن محکوم به اعدام می‌‌باشند. از مسلمانان غیور می‌خواهم تا در هر نقطه که آنان را یافتند، سریعا آن‌ها را اعدام نمایند تا دیگر کسی جرئت نکند به مقدسات مسلمین توهین نماید و هر کس در این راه کشته شود شهید است ان شاءالله. ضمنا اگر کسی دسترسی به مولف کتاب دارد ولی خود قدرت اعدام آن را ندارد، او را به مردم معرفی نماید تا به جزای اعمالش برسد. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته روح الله الموسوی الخمینی.»

انتهای پیام/

ارسال نظر