اتحادیه اروپا اعزام ناظر به مرز ارمنستان-جمهوری آذربایجان را تایید کرد

شورای اروپا امروز (دوشنبه) اعلام کرد که قرار است حداکثر ۴۰ ناظر را در مرز بین‌المللی ارمنستان با جمهوری آذربایجان مستقر کند.

اتحادیه اروپا اعزام ناظر به مرز ارمنستان-جمهوری آذربایجان را تایید کرد

به گزارش مملکت آنلاین، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، شورای اروپا در بیانیه‌ای عنوان داشت: «امروز شورای اروپا تصمیم گرفت حداکثر ۴۰ کارشناس را با هدف نظارت، بررسی و گزارش درخصوص وضعیت منطقه به سمت مرز بین‌المللی ارمنستان با جمهوری آذربایجان اعزام کند.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت این اقدام "اثبات دیگری از تعهد کامل اتحادیه اروپا نسبت به رسیدن به صلحی پایدار در جنوب قفقاز است."

براساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دفتر مرکزی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای عنوان داشت: «این هئیت نظارتی حداکثر به مدت ۲ ماه در این منطقه مستقر خواهد شد. هدف از این استقرار بازگشت آرامش در برهه‌ای از زمان است که نبود امنیت جان افراد و حل مشکلات را به خطر انداخته است.»

روز یکشنبه وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای ارمنستان را به "گلوله‌باران سه جانبه مواضع مرزی ارتش جمهوری آذربایجان" متهم کرد.

در این بیانیه آمده بود: «در پاسخ به اقدامات ارمنستان، یگان‌های ارتش جمهوری آذربایجان که در مناطق مستقر بودند، "اقدامات تلافی‌جویانه مناسبی" را اتخاذ کردند.»

خصومت‌ها در ساعات اولیه ۱۲ الی ۱۳ سپتامبر در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه‌ای غیرمرتبط با منطقه مورد مناقشه قره باغ آغاز شد. جمهوری آذربایجان مدعی است که در پاسخ به اقدام "تحریک‌آمیز" ارمنستان حمله را آغاز کرده است. هر دو کشور روز بعد بر سر آتش‌بس توافق کردند. الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان چندی پیش پس از دیدار با نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در حاشیه اجلاس جامعه سیاسی اروپا در پراگ، گفت که ممکن است توافق صلح بین باکو و ایروان تا پایان سال ۲۰۲۲ حاصل شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر