حجم صادرات ایران به عراق به حدود 14 میلیارد دلار رسیده است

جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی با موضوع «آخرین اقدامات برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد و بررسی آخرین وضعیت روابط اقتصادی با عراق» به ریاست مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و با حضور اعضای ستاد متشکل از مدیران دستگاه‌های ذیربط برگزار گردید.

حجم صادرات ایران به عراق به حدود 14 میلیارد دلار رسیده است

به گزارش مملکت آنلاین، در این نشست، درخصوص فرایندها و زمینه های اجرایی لازم برای برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد در بازه زمانی 2 تا 6 آذر ماه بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

شایان ذکر است برگزاری این نمایشگاه ماحصل توافقات دو کشور در جهت افزایش تجارت فی‌مابین است.

معاون دیپلماسی اقتصادی در این نشست گفت: «برگزاری این نمایشگاه و مشارکت فعال بخش خصوصی و بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در آن بسیار مهم است و موجب افزایش صادرات و تراز تجاری به ترکمنستان خواهد شد»

صفری سفر اخیر خود به همراه وزیر راه به ترکمنستان را راهگشا دانست که به تبع آن برخی نقاط مرزی بازگشایی شدند و تردد کامیون های ترانزیتی افزایش یافت.

وی همچنین استان‌های مرزی به ویژه گلستان و خراسان را واجد بهترین فرصت برای صادرات کالاهای مورد نیاز ترکمنستان دانست و حضورشان در این نمایشگاه را مغتنم شمرد.

معاون دیپلماسی اقتصادی در ادامه افزود در خصوص پروژه های صادرات خدمات فنی مهندسی از جمله در بحث نیروگاهی و راه سازی با طرف ترکمنستانی صحبت و توافقات اولیه حاصل شده است.

وی همچنین اشاره‌ای به نمایشگاه مصالح ساختمانی در روسیه کرد و آن را فرصتی مهم بر شمرد.

در ادامه این نشست در خصوص روابط تجاری ایران و عراق بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

صفری تجارت با عراق را بسیار مهم برشمرد و حجم صادرات ما به عراق را حدود 14 میلیارد دلار دانست.

در این جلسه کمیسیون مشترک ایران و عراق و نقاط ضعف و قوت آن با حضور نمایندگان مرتبط دستگاه ها بررسی شد.

صفری با اشاره به نقاط مرزی مشترک زیاد با عراق رشد تجارت بازارچه ای با عراق را مهم برشمرد و کیفیت کالاهای ارسالی و رشد ترانزیت کالا به عراق و برعکس را مورد تأکید قرار داد.

در این نشست اعضای حاضر در خصوص چگونگی همکاری دستگاه‌ها، موانع پیش‌رو و راهکارهای ارتقا همکاری های فیمابین، بحث، و محورها و پیشنهادات خود را ارائه کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر