واکنش نماینده کنگره آمریکا به خاموش ماندن دوربین‌های نظارتی آژانس

یک نماینده دموکرات کنگره آمریکا در واکنش به خاموش ماندن دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران تا زمان بازگشت طرف مقابل به برجام، مدعی شد که این تصضمیم ایران نگران کننده است.

واکنش نماینده کنگره آمریکا به خاموش ماندن دوربین‌های نظارتی آژانس

به گزارش مملکت آنلاین، تد دُویچ نماینده دموکرات کنگره آمریکا از ایالت فلوریدا به اظهارات اخیر محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه دوربین‌های فراپادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا زمان بازگشت طرف مقابل به برجام خاموش خواهد ماند، واکنش نشان داد.

وی در پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: اطلاعیه ایران مبنی بر اینکه تا زمان احیای توافق هسته‌ای دوربین‌های نظارتی آژانس اتمی را روشن نخواهد کرد، بسیار نگران کننده است و مرا به شدت نگران می‌کند که هرگونه توافق هسته‌ای با ایران چگونه قابل راستی‌آزمایی و قابل اجرا خواهد بود.

درحالی‌که مقامات جمهوری اسلامی ایران همواره بر ماهیت کاملا صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان تاکید می‌کنند، دویچ در پیامی دیگر نوشت: تصمیم ایران به این دلیل مهم است که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برنامه هسته‌ای ایران را رو به گسترش توصیف کرده و در ماه ژوئن گفت، در صورتی‌که دوربین‌ها ظرف سه تا چهار هفته احیا نشود، آژانس درک خود را از وضعیت برنامه هسته‌ای ایران از دست خواهد داد و این پنجره از آن زمان، تاکنون بسته شده است.

این نماینده دموکرات با ادعای اینکه ایران اعلام کرده است که به سوالات باقی‌مانده آژانس درباره ذرات اورانیوم پیدا شده در دو سایت اعلام نشده پاسخ نخواهد داد، مدعی شد: این، نشان دهنده رفتار تنش‌زای خطرناک هسته‌ای ایران است. خرسندم که تعهد ایالات متحده برای تضمین عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای با بیانیه قدس تقویت شد. من خواهان ادامه همکاری با شرکا برای اطمینان از تحقق این تعهد هستم.

رییس سازمان انرژی اتمی روز گذشته در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت دوربین‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موجود در تاسیسات هسته‌ای ایران، اظهار داشت: خیلی خوب است که مردم ما و مسئولان ما حافظه تاریخی خود را به هنگام کنند. ۲۰ سال است به جمهوری اسلامی اتهام می‌زنند که شما در حال ساخت بمب اتمی هستید و هر روز هم یکجا را آدرس دادند و علیه ما قطعنامه وضع کردند و تحریم‌هایی طراحی کردند.

وی یادآور شد: ۲۰ سال همه دولت‌های گذشته مذاکره کردند و حاصل آن سند برجام شده و چارچوبی که دارد اما حالا این‌ها بازهم برگشتند و همان اتهام را در قالب اسناد ربایش‌شده و مکان‌های ادعایی گذاشته‌اند روی میز.

رییس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه اساس پذیرش برجام توسط جمهوری اسلامی، رفع اتهام و اعتمادسازی بوده است، گفت: جمهوری اسلامی آن زمان پذیرش کرد که فعالیت‌های غنی‌سازی را در محدود سازد و ظرفیت و سرعت خود را کاهش دهد تا اعتمادسازی اتفاق بیفتد اما آنها پایبند نبودند.

اسلامی تصریح کرد: وقتی که نظارت تشدید شده را پذیرفتیم برای رفع اتهام بوده است، آن دوربین‌ها برای رفع این اتهام بوده است اما اگر قرار است آن اتهام‌ها پابرجا بماند دلیلی ندارد که دوربین‌ها به جای بماند. این دوربین‌ها به دست خود آژانس جمع شده است.

وی یادآور شد: جمهوری اسلامی هیچ زمانی پنهان‌کاری نداشته است. ما هیچ زمانی غنی‌سازی خارج از چارچوب و بدون هماهنگی با آژانس نداشته‌ایم. ایجاد ظرفیت آب سنگین و همه زیرساخت‌های صنایع اتمی ما با هماهنگی آژانس بوده و تحت نظارت آژانس بوده و الان هم هست. اما این دوربین‌های به اصطلاح برجامی، به توافق برجام مربوط است اگر به توافق برگرشتند همانطور که در برجام با شرح و بسطی، PMD را بستند، دوباره همان کار را بکنند و ما وقتی اطمینان حاصل کردیم که دیگر نمی‌خواهند شیطنتی در آن انجام دهند، ما هم تصمیم‌گیری می‌کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر