اولین سفر میانجی سازمان ملل به صنعاء/انصارالله: در هیچ روند صلحی تحت نظارت ریاض مشارکت نمی‌کنیم

وزیر خارجه دولت صنعاء پس از دیدار با فرستاده سازمان ملل به یمن تاکید کرد که اقدامات مربوط به صلح تحت نظارت سازمان ملل خواهد بود.

اولین سفر میانجی سازمان ملل به صنعاء/انصارالله: در هیچ روند صلحی تحت نظارت ریاض مشارکت نمی‌کنیم

به گزارش مملکت آنلاین، به نقل از سایت شبکه خبری المیادین، هشام شرف، وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن وابسته به جنبش انصارالله در دیدار با هانس گروندبرگ، فرستاده سازمان ملل به یمن بر لزوم درک جهانیان از بی عدالتی که یمنی ها با آن مواجه هستند، و استقامت آن‌ها در برابر تهاجم نظامی و محاصره همه جانبه تاکید کرد.

شرف افزود که رهبری یمن بارها تاکید کرده که دست یمن به سوی صلح عادلانه و شرافتمندانه دراز است و توضیح داد که جدیت دشمن برای برقراری صلح باید به گام‌های عملی و ملموس تبدیل و به لغو محاصره تدریجی تا فراهم شدن شرایط برای لغو کامل آن مبدل شود.

وی  اظهار کرد: اقدامات مربوط به صلح تحت نظارت سازمان ملل خواهد بود.

هشام شرف گفت: انصارالله در هرگونه اقدامی مربوط به صلح که تحت کنترل و نظارت امارات و یا عربستان باشد شرکت نخواهد کرد بلکه خواهان روند صلحی تحت نظارت سازمان ملل است که پس از اتمام جنگ و محاصره و بیرون کردن نیروهای خارجی از یمن انجام خواهد شد.

وزیر امور خارجه یمن در ادامه بر اهمیت پایبندی طرف مقابل به مفاد آتش بس موقت که تحت نظارت سازمان ملل لازم الاجرا شده است و ضرورت توقف تخلفات دشمن تاکید کرد.

فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در یمن هم توضیح داد که فرصتی برای تحکیم آتش بس موقت و تبدیل آن به آتش بس فراگیر وجود دارد که منجر به صلح و آرامش همه جانبه می شود.

شرف پس از این دیدار در گفتگوی ویژه‌اش با المیادین بار دیگر اعلام کرد که دولت صنعاء از آتش‌بس انسانی اعلام شده از سوی سازمان ملل استقبال می‌کند و استمرار این آتش‌بس در گروی اجرای بندهای توافقنامه، انجام فوری پروازها از فرودگاه صنعاء، عدم توقیف نفت‌کش‌های یمنی در دریا و ورود بدون محدودیت آنها به بندر حدیده است.‌

هشام شرف افزود: مساله حقوق کارمندان دولتی را در مذاکره با فرستاده سازمان ملل مطرح کردم و برای پرداخت آنها به عنوان اولویت اول آتش‌بس انسانی فشار آوردم.

گروندبرگ روز دوشنبه وارد فرودگاه صنعاء شد، این اولین سفر او به یمن از زمان انتصاب در این سمت در سپتامبر است.

فرستاده سازمان ملل به یمن تاکید کرده بود: از ابتدای آتش‌بس شاهد کاهش چشمگیر اقدامات خشونت‌آمیز هستیم، با این حال گزارش‌هایی از برخی اقدامات خصمانه به ویژه در اطراف مأرب وجود دارند.

وی یکم آوریل گفته بود، طرف‌های درگیر در یمن به پیشنهاد سازمان ملل درباره آتش‌بس دوماهه پاسخ مثبت دادند و آتش‌بس در سطح کشور می‌تواند با موافقت دو طرف تمدید شود.

پیش‌بینی می‌شود گروندبرگ با مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن و تعدادی از سران دولت درباره تثبیت آتش‌بس دیدار کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر