در پی حملات روسیه، بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا آتش گرفت + ویدئو

به گزارش مملکت آنلاین، بامداد جمعه سیزدهم اسفندماه در نهمین روز حمله نظامی روسیه به اوکراین، نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در جنوب شرق اوکراین در پی ادامه حمله‌های توپخانه‌ای و گلوله‌باران نیروهای روسیه به آتش کشیده شد. زاپروژیا بزرگترین نیروگاه هسته‌ای در اروپا به‌شمار می‌رود و قدرت انفجار راکتور آن می‌تواند ۱۰ برابر بیشتر از انفجار چرنوبیل باشد.

ساعاتی قبل از آتش گرفتن این نیروگاه هسته‌ای، هیات‌های روسیه و اوکراین در دومین دور مذاکرات صلح درباره ایجاد یک کریدور بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان از اوکراین به توافق رسیدند. سازمان ملل می‌گوید در یک هفته اخیر دست‌کم یک میلیون پناهجو از اوکراین فرار کرده‌اند.

استراتژی جنگی روسیه در دومین حمله حمله به اوکراین بر تشدید حمله‌ها در شهرهای استراتژی شامل کی‌یف، پایتخت اوکراین و خارکیف، دومین شهر بزرگ این کشور متمرکز است. همزمان ارتش روسیه حلقه محاصره را اطراف شهر ماریوپل تنگ‌تر کرده است و ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین خواستار کمک‌های بین‌المللی بیشتر شده است.

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین روسیه را به تروریسم هسته‌ای و تکرار چرنوبیل متهم کرد.

پوتین ادعا می‌کند نقشه حمله به اوکراین طبق برنامه پیش می‌رود.

تایمز لندن می‌گوید از آغاز حمله روسیه به اوکراین دست‌کم سه طرح ترور زلنسکی خنثی شده است.

سازمان حوادث اضطراری اوکراین می گوید آتش در نیروگاه مهار شد

سازمان حوادث اضطراری اوکراین می گوید که توانسته آتش سوزی در نیروگاه اتمی زاپوریژیا را مهار کند.

این سازمان صبح جمعه در حساب های خود در شبکه های اجتماعی نوشت: "در ساعت ۰۶:۲۰ آتش در ساختمان آموزشی نیروگاه اتمی زاپوریژیا در اِنِرهُدار اطفا شد. کسی در این حادثه زخمی یا کشته نشده."

 زلنسکی، پوتین را به تروریسم هسته‌ای متهم کرد

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، پس از آتش گرفتن نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در جنوب شرق کشورش، ولادیمیر پوتین، همتایی روس خود را به تروریسم هسته‌ای و تکرار فاجعه چرنوبیل متهم کرد.

او هشدار داد که آتش گرفتن بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا می‌تواند یک فاجعه برای کل اروپا باشد. او تاکید کرد که همه فاجعه چرنوبیل را به یاد دارد. زلنسکی در این پیام ویدیویی که اوایل بامداد جمعه سیزدهم اسفندماه منتشر شد، گفت که این حادثه می‌تواند کل قاره را تهدید کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر