اروپا، خبرگزاری‌های روسیه را تحریم می‌کند

اتحادیه آژانس های خبری اروپا "تعلیق فوری" آژانس روسی تاس را از مجموعه خود را اعلام کرد.

اروپا، خبرگزاری‌های روسیه را تحریم می‌کند

به گزارش مملکت آنلاین، این تعلیق درپی "مقررات جدید اعمال شده توسط دولت روسیه که به شدت آزادی رسانه ها را محدود می کند" انجام شده.

این اتحادیه در بیانیه ای مطبوعاتی گفته: " هیئت مدیره به عنوان نهاد اجرایی اتحادیه به اتفاق آراء تصمیم گرفته تا فورا تاس را در این مجموعه تعلیق کند، تا زمانی که مجمع عمومی مطابق با اساسنامه تصمیم بگیرد آیا تاس باید از اتحادیه ما حذف شود یا خیر.

این بیانیه می افزاید: " هیئت مدیره معتقد است تاس اهداف تعریف شده در اساسنامه را نقض می کند و نمی تواند اطلاعات بی طرفانه را ارائه دهد که در قلب ماموریت این اتحادیه قرار دارد".

هییت مدیره اتحادیه آژانس های خبری اروپا متشکل از ۵ عضو از جمله فابریس فری، مدیر عامل خبرگزاری فرانسه است.

این اتحادیه درحال حاضر ۳۲ عضو در سراسر اروپا دارد.

نهاد ناظر بر رسانه های روسی "روس کوماندزر" روز شنبه به رسانه های این کشور دستور داده تا هرگونه اشاره به غیرنظامیان کشته شده توسط ارتش روسیه و همچنین عبارات "تهاجم"، "تهاجمی" یا "اعلان جنگ" را از محتوای خود حذف کنند.

این نهاد در بیانیه ای گفته: "ما تاکید می کنیم که فقط منابع رسمی روسیه اطلاعات جاری و موثق دارند".

مسکو رسما مداخله خود در اوکراین را یک "عملیات نظامی ویژه" می داند که برای "حفظ صلح" درنظر گرفته شده است.

این اطلاعیه به شماری از رسانه هایی ارسال شده که اکثر آنها منتقد دولت روسیه هستند مانند روزنامه " نوایا گازتا" که سردبیر آن برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۱ است یا کانال آنلاین "دوج" یا سایت "مدیازونا" که پیش از این در روسیه به عنوان "عوامل خارجی" طبقه بندی شده اند.

روسیه به مدت یک سال تلاش قابل توجهی کرده تا مانع کار رسانه های مستقل و جنبش های مخالف شود.

کابینه وزرای رومانی نیز اعلام کرد این کشور دسترسی به خبرگزاری روسی اسپوتنیک را مسدود می‌کند و پخش شبکه روسی راشاتودی را تا پایان امروز (دوشنبه) قطع خواهد کرد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فرانسه

ارسال نظر