اخبار روز پنجم تجاوز و حمله روسیه به اوکراین

جنگ و حمله روسیه به اوکراین در پنجمین روز ادامه دارد.

اخبار روز پنجم تجاوز و حمله روسیه به اوکراین

به گزارش مملکت آنلاین، حمله روسیه به اوکراین وارد پنجمین روز خود شده است.

در آستانه مذاکرات، روسیه به تلاشش برای رسیدن به قلب کی‌یف ادامه می‌دهد

خبرنگار ارشد بی‌بی‌سی نوشت:

صدها هزار نفر دو روز گذشته را در تاریکی زیرزمین ها سپری کردند. با برداشته شدن مقررات منع آمد و شد، آنها بالاخره توانستند از پناهگاه‌ها خارج شوند، اما نیم ساعت بعد آژیر حمله هوایی به صدا در آمد و آنها باید با شتاب به پناهگاه‌ها برگردند، این لحظاتی بود که آنها امیدوار بودند بتوانند برای غذا و آب تهیه کنند، هوای تازه بخورند و ببینند که در اثر نبردها شهر چقدر تغییر کرده است.

این لحظات همانطور که زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفته است، یک زمان بی ثبات، غیرقابل پیش بینی و کاملا حیاتی است، صبح امروز از مقامات نظامی اوکراین شنیدیم که اوکراین چندین حمله نیروها روسی به پایتخت را دفع کرده است.

درست پیش از روشن شدن هوا صدای آژیر حمله هوایی به گوش می‌رسید و در طول شب صدای انفجارهایی در اطراف شهر شنیده می‌شد. به نظر می‌رسد که حتی در روزی که قرار است مذاکره بین روسیه و اوکراین آغاز شود، روسیه دست از تلاش‌های خود برای نزدیک شدن به قلب پایتخت برنداشته است.

رئیس جمهور بلاروس در یک تماس تلفنی با رئیس جمهور اوکراین درباره امنیت سفر هیات اوکراینی به نزدیک مرز برای شرکت در مذاکرات اطمینان داد. اما درست بعد از این مکالمه تلفنی موشک‌هایی از خاک بلاروس به سوی اوکراین شلیک شد که به سخره گرفتن این قول بود.

رئیس جمهور زلنسکی میگوید که او درباره مذاکرات تردید دارد اما میخواهد به اوکراینی ها نشان دهد که هر کار ممکن را برای پایان دادن به جنگی که امروز در پنجمین روز خود است، انجام می‌دهد.

شهر چرنیهیف اوکراین در تمامی ساعات شب گذشته زیر آتش توپخانه‌ای ارتش روسیه قرار داشت.

بی بی سی نوشت: براساس گزارش‌ها این گلوله‌باران هیچ کشته‌ای نداشت و تنها یک نفر مجروح شده است.

به گفته سرویس امداد دولتی اوکراین حمله توپخانه‌ها از ساعت ۲ بامداد به وقت این کشور آغاز شده بود.

این نهاد گفته که راکت‌ها یک ساختمان را که مهد کودک بوده تخریب کرده و باعث بروز آتش‌سوزی شده است.

همچنین یک مغازه در بازار مرکزی و یک ساختمان مسکونی پنج طبقه مورد اصابت قرار گرفته که یک زن به طور جزئی مجروح شده است.

آمریکا از شهروندانش خواست به هر طریقی اوکراین را ترک کنند

سفارت ایالات متحده در کی‌یف از شهروندان این کشوردر اوکراین خواست که با استفاده از "گزینه‌های خصوصی" در صورتیکه احساس کردن امنیت آنها تامین است اقدام به ترک اوکراین ترک کنند.

سفارت آمریکا وضعیت را "غیرقابل پیش بینی" خواند و خواستار "دقت بیشتر" برای پیدا کردن مسیر خروج با توجه به شلوغ بودن بسیاری از جاده‌های خروج از اوکراین و یا محل درگیری بودن مسیرها کرده است.

این سفارت همچنین هشدار داده که اکثر گذرگاه‌های مرزی به لهستان در شرق اوکراین قرار دارد و همچنین مولداوی به شدت شلوغ بوده و زمان انتظار بسیار طولانی که گاهی تا ۳۰ ساعت می‌شود را داراست.

چه اتفاقاتی در طول شب گذشته در اوکراین افتاد

بی بی سی در خصوص اتفاقات دیشب و بامداد نوشت:

علیرغم اینکه نیروهای روسی خود را به فاصله ۳۰ کیلومتری پایتخت رسانده‌اند اما کی‌یف همچنان در کنترل اوکراین قرار دارد و مقررات منع رفت و آمد دو روزه در شهر لغو شده است.

شهر چرنیهیو در شمال شرق اوکراین در طول شب گذشته به طور مستمر گلوله باران شد، اما همچنان نیروهای اوکراین کنترل شهر را در دست دارند.

وزارت دفاع روسیه پس از پنج روز اعلام کرد که نیروهای این کشور در جریان تهاجم به اوکراین متحمل خساراتی شده اند در حالیکه برای روزها مدعی شده بود که هیچ تلفاتی نداشته است.

مذاکره کنندگانی به نمایندگی از اوکراین و روسیه برای انجام گفتگوهای صلح وارد بلاروس شده‌اند، هرچند ولدیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفته است که انتظار ندارد این گفتگوها به نتیجه برسد.

در همین حال گزارش‌هایی منتشر شد که نشان می‌دهد الکساندر لوکاشنکو، دیکتاتور بلاروس در حال آماده شدن برای اعزام تعدادی از سربازان خود برای پیوستن به تهاجم روسیه است.

در خبرهای دیگر بانک مرکزی مسکو نرخ بهره را افزایش داده و کارگزاران را از فروش اوراق بهادار خارجی ممنوع کرده تا بدین ترتیب نسبت به مهار تأثیر تحریم های غرب بر اقتصاد روسیه قدم‌هایی بردارد.

بریتانیا نیز موسسات مالی این کشور را از انجام هرگونه تراکنش با بانک مرکزی روسیه، وزارت خارجه و صندوق ثروت دولتی این کشور منع کرده است

اوکراین خواستار آتش بس

یورونیوز نوشت:دفتر ریاست جمهوری اوکراین اعلام کرد که هیأت اوکراینی بامداد دوشنبه وارد محل مذاکره با روسیه در مرز بلاروس شده است.

در بیانیه این دفتر آمده است که درخواست کلیدی کی‌یف در این مذاکرات، آتش‌بس «فوری» و خروج نیروهای روسیه از این کشور است.
برخی از اعضای هیأت اوکراینی در این مذاکرات عبارتند از وزیر دفاع اوکراین به همراه میخایلو پودولیک مشاور دفتر ریاست جمهوری اوکراین و میکولا توچیتسکی معاون وزیر خارجه این کشور.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در این هیأت حضور ندارد.

ارتش روسیه: غیرنظامیان می‌توانند «آزادانه» کیف را ترک کنند

ارتش روسیه روز دوشنبه ضمن متهم کردن مقامات اوکراینی به اینکه از غیرنظامیان به عنوان «سپر انسانی» استفاده می‌کنند، اطمینان داد که غیرنظامیان می‌توانند «آزادانه» پایتخت اوکراین را ترک کنند.

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: «همه غیرنظامیان می‌توانند آزادانه پایتخت اوکراین را از طریق بزرگراه کیف-واسیلکیف ترک کنند.»

انتهای پیام/

ارسال نظر