اردوغان آغاز خروج شبه‌نظامیان کرد از "منطقه امن" از شمال سوریه را اعلام کرد

رجب طیب اردوغان اظهار کرد، بخش شرقی منطقه امن در مرزهای مشترک با عراق خواهد بود. وی اظهار کرد، اگر منطقه امن شامل رقه و دیر الزور هم شود دو میلیون آواره می‌توانند به کشورشان بازگردند.


اردوغان آغاز خروج شبه‌نظامیان کرد از "منطقه امن" از شمال سوریه را اعلام کرد

به گزارش مملکت‌آنلاین، رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌جمهوری ترکیه امروز (جمعه) تاکید کرد: منطقه امن در سوریه در طول مرزها به مسافت ۴۴۰ کیلومتر بوده و از شرق به مرزهای عراق خواهد رسید.

وی افزود: با دولت آمریکا برای اینکه عمق این منطقه به ۳۲ کیلومتر برسد،‌ توافق کردیم.

اردوغان خاطرنشان کرد،‌ درباره مقدمات منطقه شمال سوریه با ولادیمیر پوتین نیز ملاقات خواهد کرد. رئیس‌جمهوری ترکیه تاکید کرد، کشورش با واشنگتن در راستای اجرای توقف درگیری‌ها عمل می‌کند و دو کشور دائما در تماس خواهند بود.

وی در عین حال درگیری‌های امروز جمعه را تکذیب کرد و گفت،‌ در حال حاضر هیچ درگیری در شمال شرق سوریه وجود ندارد. اردوغان گفت: در تماس تلفنی با وزیر دفاع،‌ او هیچ درگیری بین ارتش سوریه و گروه‌های تروریستی را ثبت نکرده است.

رجب طیب اردوغان ضمن اعلام از سرگیری اجرای توافق آمریکا و ترکیه درباره منطقه شمال سوریه خروج شبه نظامیان کردها و تخلیه مواضع‌شان که در منطقه مرزها با ترکیه بر آن تسلط داشتند، شروع شده است. وی اظهار کرد، این عملیات تحت نظارت آمریکایی‌ها اجرا می‌شود نظامیان نیز از نزدیک اوضاع را تحت کنترل دارند.

رئیس‌جمهوری ترکیه افزود: توافق با آمریکایی‌ها شامل باقی ماندن نیروهای ترکیه در میدان است و آنها هرگز تا زمانی که منطقه به طور کامل از تروریست‌ها عاری نشود، منطقه را ترک نخواهند کرد.

اردوغان اظهار کرد، عملیات در سوریه تا زمانی که توافق آتش‌بس بعد از تکمیل ۱۲۰ ساعت اجرا نشود، ادامه می‌یابد. این به رغم گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه است که مدعی شده در حمله ارتش ترکیه به راس العین و تجمعات غیرنظامیان پنج تن کشته شدند.

در همین حال امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در کنفرانس مطبوعاتی امروز (جمعه) در بروکسل گفت، در هفته‌های آتی نشستی مشترک با حضور آنگلا مرکل، بوریس جانسون و رجب طیب اردوغان در لندن خواهد داشت.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر