اردوغان: خواهید دید که چطور تورم ترکیه کم می‌شود / ارزش پول ترکیه بهبود یافت

با اظهارات شب گذشته اردوغان در ارتباط با گام‌های اقتصادی جدید ترکیه، ارزش پول ترکیه اندکی بهبود یافت.

اردوغان: خواهید دید که چطور تورم ترکیه کم می‌شود / ارزش پول ترکیه بهبود یافت

به گزارش مملکت آنلاین، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه شامگاه دوشنبه در نشست خبری پس از پایان نشست کابینه در ارتباط رویداهای اخیر اقتصادی در ترکیه گفت: آنکارا تمایل یا نیازی ندارد که از اقتصاد بازار آزاد و رژیم مبادله کوچک‌ترین گامی به عقب بردارد.

اردوغان از آغاز سازوکار جدید برای دستیابی به آورده‌های احتمالی سپرده‌های ارزی از طریق استمرار در سپرده‌های از جنس لیره ترک خبر داد و گفت:‌ «از این پس شهروندان‌ کشور به دلیل نگرانی از افزایش نرخ ارز سپرده‌هایشان را از لیر به ارز تبدیل نخواهند کرد».

رئیس جمهور ترکیه با بیان این که برای تسکین نگرانی‌های شهروندان‌مان نسبت به افزایش نرخ ارز جایگزین‌ مالی جدید ارائه می‌کنیم تاکید کرد: «به وعده خود در مورد ممانعت از بروز احساس فشار بر روی کارکنان کشور در مقابل افزایش قیمت‌ها عمل می‌کنیم».

اردوغان افزود: «حدود ۵ هزار تن طلا به ارزش ۲۸۰ میلیارد دلار هم‌اکنون به طور پس‌اندازهای خارج از چرخه اقتصادی در کشور وجود دارد. برای ورود آن به این چرخه راهکارهای جدیدی ارائه می‌شود. برای جهت‌گیری سرمایه‌گذاران به دارایی‌های مبتنی بر لیر از شرکت‌های دولتی اوراق قرضه‌ دولتی که به بودجه انتقال می‌شود، خارج خواهد شد.

- گام‌های جدید اقتصادی

اردوغان گفت: «میزان مالیات تکلیفی پرداخت‌های سود سهام شرکت‌ها را به ده درصد کاهش می‌دهیم. برای افزایش جاذبه سامانه بازنشستگی فردی، سهم مشارکت دولت را از ۵ درصد به ۳۰ درصد افزایش دادیم. به شرکت‌های صادرکننده ما که به‌دلیل نوسانات در نرخ ارز در قیمت‌گذاری مشکل دارند، به‌طور مستقیم از طریق بانک مرکزی قیمت آتی ارز داده خواهد شد».

-«شاهد کاهش ترخ تورم خواهیم بود»

اردوغان تصریح کرد: «با پایین آمدن نرخ بهره، چگونگی کاهش تورم در چند ماه آینده را نیز مشاهده خواهیم کرد. ادعاهای مطروحه در مورد تعیین نرخ ارزی در قراردادهای سوآپ ترکیه را تکذیب کرد و گفت: می‌دانیم عاملان این شایعه‌پراکنی‌ها با چه اهداف پستی دست به این اقدام زدند».

وی تاکید کرد: «می‌دانیم کسانی که سعی دارند بحث‌هایی از قبیل رژیم مبادله مطرح کنند و به کشور و ملت خود از پشت خنجر بزنند، به دنبال چه حیله‌گری هستند. کسانی که فکر می‌کنند، از طریق شایعه‌پراکنی ارزی، قیمت‌های بیش ازحد و فشار نرخ بهره می‌توانند کشور وارد مسیر اقتصادی غیر معتبر کنند، ناکام خواهند ماند».

رئیس جمهور ترکیه با بیان این که «اجازه نخواهیم داد اقدامی انجام شود که باعث کاهش اشتغال و مانع سرمایه‌گذاری و صادرات در کشور شود»، اظهار داشت: ترکیه دیگر اقتصاد و سیاست خود را از طریق برنامه‌های صندوق جهانی پول به تشکل‌ها و کشورهای خارجی وابسته نخواهد کرد.ترکیه دیگر بهشت کسانی که از راه بهره به ثروت خود می‌افزایند و همچنین بهشت واردات نخواهد شد.

وی تاکید کرد: «این کشور دیگر فریب «پول داغ» (گردش وجوه) را نخورده و از گام‌های اقتصادی مورد نیاز خود دور نخواهد ماند. با کسانی که از بانک‌های دولتی وام گرفته و در پی سودیابی از طریق سپرده‌گذاری در جای دیگر اقدام کند، برخورد خواهیم کرد. همه کسانی را که پول و دسترسی به منابع مالی دارند، به سرمایه‌گذاری و تولید دعوت می‌کنم».

اردوغان همچنین در ارتباط با افزایش بورسیه و وام تحصیلی به دانشجویان گفت: «بورسیه و وام دولتی به دانشجویان را در سال آینده برای مقطع لیسانس به ۸۵۰ لیر، ارشد ۱۷۰۰ لیر و دکترا را به ۲۵۵۰ لیر ترکیه افزایش می‌دهیم. برای ورود ترکیه به جمع ۱۰ اقتصاد برتر جهان تلاش می‌کنیم».​​​​​​​

کاهش ۲۲.۳ درصدی قیمت دلار در بازار آزاد استانبول

در پی اظهارات اردوغان، قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزار استانبول با ۲۲.۳ درصد کاهش یافته و به ۱۴,۲۷۴۸ لیر ترکیه سقوط کرد.

هر دلار آمریکا از ساعت ۲۱:۲۵ شام دوشنبه به بهای ۱۴,۷۱۲۰ لیر ترکیه معامله می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: آناتولی

ارسال نظر