سارکوزی محکوم شد

نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور سابق فرانسه، به اتهام تأمین بودجه غیرقانونی کمپین ریاست جمهوری ٢٠١٢ خود محکوم شد

سارکوزی محکوم شد

به گزارش مملکت آنلاین، نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری اسبق فرانسه روز پنجشنبه به دلیل تامین مالی غیرقانونی کمپین انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۲ مجرم شناخته شد.

سارکوزی متهم است که حدود ۲۲.۵ میلیون یورو یعنی چیزی حدود دو برابر بیشترین مقدار قانونی برای رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۲ هزینه کرده؛ رقابتی که در نهایت با شکست او در برابر فرانسوا اولاند به پایان رسید.

سارکوزی ۶۶ ساله اتهام هرگونه تخلفی را رد کرده است با این حال دادستان‌های پرونده او معتقدند سارکوزی هفته‌ها پیش از رای‌گیری می‌دانسته که هزینه‌های انتخاباتی او که طبق قوانین فرانسه به شدت محدود است، به حداکثر قانونی نزدیک شده ولی با این حال، با سازماندهی بسیاری از تجمعات بزرگ و پرهزینه انتخاباتی موافقت کرده است.

دادستان‌های پرونده برای او مجازات یک سال حبس شامل یک دوره شش ماهه تعلیقی پیشنهاد کرده بودند. قاضی پرونده با تایید این مجازات اعلام کرد که سارکوزی می‌تواند با بستن دستبند الکترونیکی دوران محکومیت خود را در خانه شخصی خود سپری کند.

این حکم شش ماه پس از محکوم شدن او به اتهام فساد و نفوذ در پرونده دیگری صادر شد که منجر به صدور حکم یک سال حبس قطعی و دو سال تعلیقی شد و او را به اولین رئیس جمهوری سابق فرانسه بدل کرد که با مجازات حبس مواجه شده است.

سارکوزی همچنین به اتهاماتی مبنی بر دریافت پول از معمر قذافی، رهبر سابق لیبی برای تامین بودجه مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۰۷ و همکاری یا الیگارشی روسیه تحت بازجویی قرار گرفته است.

رسانه‌های فرانسه گزارش داده‌اند که او با وجود اعلام کناره‌گیری از سیاست در سال ۲۰۱۷ همچنان در پشت صحنه مشغول ایفای نقش جدی است و در حال استفاده از جایگاه خود برای تعیین نامزد نهایی محافظه‌کاران در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۲ است.

افزون بر رئیس جمهوری اسبق فرانسه، دادگاه در حال رسیدگی به پرونده ۱۳ نفر دیگر از جمله اعضای حزب‌محافظه کار جمهوری‌خواهان، حسابداران و سران کارزار انتخاباتی سارکوزی با اتهاماتی از جمله جعل، کلاهبرداری و مشارکت در تامین مالی غیرقانونی مبارزات انتخاباتی است.

انتهای پیام/

منبع: یورونیوز

ارسال نظر