رای الیوم: نبود رهبری مقتدر در عراق و راهکار گروه‌های مخالف حضور آمریکا

به نظر می‌رسد گروه‌هایی که مخالف حضور آمریکا در خاک عراق هستند، تصمیم گرفته‌اند که از قدرت و زور به عنوان مسیری کوتاه برای خارج کردن نیروهای آمریکایی استفاده کنند تا مصوبه پارلمان که در ژانویه سال ۲۰۲۰ صادر شد، اجرایی شود.

رای الیوم: نبود رهبری مقتدر در عراق و راهکار گروه‌های مخالف حضور آمریکا

به گزارش مملکت آنلاین، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، روز گذشته یکی از این گروه‌های عراقی پایگاه عین الاسد را برای سومین بار طی سه روز هدف قرار داد که این حمله همزمان با حضور هیئت عالی رتبه آمریکایی در بغداد به ریاست برت مک‌گورک، هماهنگ کننده امور خاورمیانه رخ داد. این هیئت برای بررسی مساله عقب نشینی نیروهای آمریکایی با دولت مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق به این کشور سفر کرده بود.

حمله روز گذشته که هیچ تلفاتی به دنبال نداشت، سی‌امین حمله از زمان به قدرت رسیدن جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا بود. شاید خطرناک‌ترین این حملات آن حمله‌ای باشد که یک پایگاه نظامی آمریکایی را با یک پهپاد در فرودگاه اربیل در شمال عراق هدف قرار داد و به کشته شدن دو پیمانکار خارجی و ۹ کارمند عراقی در حدود یک ماه قبل انجامید.

دولت بایدن مخالف خارج کردن نیروهای آمریکایی از عراق است؛ همانند کاری که اخیراً در افغانستان کرد و این دولت خواهان نگه داشتن این نیروها به بهانه‌های متعددی است که از جمله آنها آموزش دادن به نیروهای عراقی و مبارزه با داعش است.

این موضع آمریکا نیز از حمایت دولت عراق و برخی از احزاب این کشور برخوردار است اما اگر حملات عراقی‌ها گسترش یابد و به کشته و زخمی شدن نیروهای آمریکایی بینجامد، ممکن است مخالفت بایدن برای خروج از عراق کم‌رنگ‌تر شود و این گزینه‌ای مطرح است.

آمریکایی‌ها می‌گویند که آماده خروج از عراق هستند، اما به این شرط که دولت عراق بهای کار آنها در "آزادسازی" عراق و سرنگونی حکومت صدام را بپردازد که این غرامت‌ها صدها میلیارد دلار ارزیابی می‌شود.

عراقی‌ها و دولتی که نماینده آنها است، باید پاسخ‌شان مخالفت با این تهدیدها و ارائه شکایتی در دادگاه‌های بین‌المللی باشد که تاکید کند این حمله و سپس اشغالگری آمریکا با تصمیم یکجانبه واشنگتن و بر اساس دروغ سلاح‌های کشتار جمعی و بدون هیچ درخواستی از جانب عراق انجام شد و عراقی‌ها باید مطالبه خود را برای دریافت تریلیون‌ها دلار به عنوان غرامت به دلیل کشته شدن بیش از دو میلیون عراقی و تخریب‌های رخ داده در کشور به دلیل این حمله مطرح کنند.

جای تاسف دارد که یک رهبری قوی و مقتدر در عراق وجود ندارد که با این قلدری آمریکا برخورد کرده و مصوبه پارلمان عراق مبنی بر بیرون کردن تمامی نیروهای آمریکایی از عراق را اجرایی کند.

آمریکای مهاجم اشغالگر در عراق، به صورت شکست خورده و طرد شده از این کشور، بیرون رانده خواهد شد؛ همانطور که در اواخر سال ۲۰۱۱ با حملات مقاومت عراق خارج شد، شجاعت و ملی‌گرایی عراقی‌ها و آمادگی آنها برای جانفشانی نیز کمتر از افغان‌ها نیست.

انتهای پیام/

ارسال نظر