تحولات تازه ای در راه است؛

پاسپورت واکسیناسیون؛ سیاستی برای بازشدن مرزها

بسته بودن مرزها در دنیا چالشهای زیادی برای اقتصاد کشورها به همراه داشت و اغلب کشورها به دنبال یافتن راهی برای از سر گیری زندگی عادی هستند. ارایه گواهی واکسیناسیون یا پاسپورت واکسیناسیون یکی از این سیاستها است که می تواند امید به بازگشت به زندگی عادی را افزایش دهد.

پاسپورت واکسیناسیون؛ سیاستی برای بازشدن مرزها

به گزارش مملکت آنلاین، بسته بودن مرزهای کشورها و کاهش سفرهای هوایی علاوه بر آسیب وارد کردن به  صنعت حمل و نقل هوایی و صنعت توریسم، به اقتصاد کشورها هم آسیب وارد کرده است به همین دلیل همه به فکر یافتن راهی برای بازکردن مرزها و از سر گیری سفرهای هوایی هستند.

صنعت توریسم یکی از صنایع کلیدی کشورهای دنیا است و در نتیجه کرونا این صنعت و صنایع وابسته به آن مانند صنعت هتل داری و حمل و نقل هوایی و رستوران داری به شدت آسیب دیده است.

 بعد از انتشار خبرهای امیدوارکننده توسط اسراییل و بریتانیا در مورد تاثیر واکسن روی کاهش نرخ ابتلا و نرخ انتقال ویروس، بحث بر سر روشهای باز شدن مرزها در دنیا بالا گرفت. اخیرا کشورهای گروه هفت جلسه ای مجازی با هدف بررسی این مساله تشکیل دادندو تاکید کردند یکی از سیاستهایی که برای بازشدن مرزها می تواند مورد استفاده قرار بگیرد، ارایه گواهی واکسیناسیون به افراد است. این گواهی که بعضا پاسپورت واکسیناسیون هم نام گذاری شد نشان می دهد که فرد در چه تاریخی واکسینه شده است و چه واکسنی را دریافت کرده است.

مقامات کشور کانادا  اخیرا اعلام کرده اند که اروپایی ها خواستار ارایه پاسپورت کرونا هستند و در نظر دارند از این ابزار برای بازشدن مرزها به روی توریستها در تابستان سال ۲۰۲۱ استفاده کنند. آنها از مسافران اروپایی هم می خواهند که پاسپورت واکسیناسیون ارایه دهند در غیر این صورت از ورود آزادانه آنها به کشورشان جلوگیری می کنند.

در قاره سبز هم کشورهای ایتالیا و اسپانیا از اولین و اصلی ترین حامیان این طرح هستند زیرا اقتصادهایی وابسته به توریسم دارند و زمانی می توانند از رکود کنونی رها شوند که صنعت توریسم در این کشورها از سر گرفته شود.

استرالیایی ها در مورد پاسپورت واکسیناسیون صحبت می کنند

در استرالیا هم ارایه گواهی واکسیناسیون به افراد به عنوان یک ضرورت معرفی شده است. مقانات این کشور اعلام کردند تمامی افرادی که واکسن را دریافت می کنند، گواهی واکسیناسیون را به صورت اپلیکیشنی روی گوشی هوشمند خود دریافت می کنند و می توانند تقاضای دریافت گواهی کاغذی را هم مطرح کنند. در این کشور واکسیناسیون اختیاری اعلام شد  ولی تنها افرادی می توانند از کشور خارج شوند که گواهی واکسیناسیون داشته باشند.

از طرف دیگر برخی از شرکتهای بزرگ و دفاتر کاری خواستار دریافت گواهی واکسیناسیون از کارمندان خود هستند. این سیاست می تواند انگیزه دریافت واکسن در کشور را افزایش دهد و این کشور را با سرعت بیشتری به سطح واکسیناسیون ۸۰ درصدی جمعیت برساند.

پیش از این نیز هواپیمایی کانتاس استرالیا، ضرورت دریافت گواهی واکسیناسیون برای استفاده از خطوط هوایی این کشور را مطرح کرده بود. این شرکت هوایی تاکید کرد تمامی مسافران خارجی که تمایل به استفاده از این خط هوایی دارند باید گواهی واکسیناسیون داشته باشند.

چین هم خبر از عرضه پاسپورت واکسیناسیون کرونا داد

دولت چین اعلام کرد گواهی دیجیتال واکسیناسیون  کوید-۱۹ را برای شهروندانی که قصد سفر به خارج از مرزها را دارند، صادر خواهد کرد.پیش از این هم مقامات چین سیاست واکسیناسیون دانشجوها و افرادی که تمایل به سفر به خارج از کشور داشتند را در دستور کار قرار داده بود و این سیاست را سیاستی موفق برای مقابله با شیوع ویروس معرفی کرده بود. حال دولت رسما از ارایه این پاسپورت خبر داد. کشور بحرین هم اخیرا طرح ارایه پاسپورت واکسیناسیون را مطرح کرد و قرار است این سیاست در کشورهای امارات و بریتانیا هم به کار گرفته شود.

 البته هنوز جزییات زیادی در مورد این پاسپورتها در دنیا ارایه نشده است. به عنوان مثال هنوز مشخص نیست این گواهی ها بر چه مبنایی تهیه می شود و ارزیابی آنها در سطح بین المللی چگونه خواهد بود.

دولت چین اعلام کرد گواهی واکسیناسیونی که به مردم ارایه می دهد دارای اطلاعاتی در مورد فرد، سابقه ابتلای او به بیماری کرونا، نوع واکسن دریافت شده و زمان دریافت واکسن  است. قرار بر این است که گواهی واکسن در کشورهای مختلف مورد تایید قرار بگیرد تا افراد واکسینه شده بتوانند بدون محدودیت سفرهای بین المللی داشته باشند و در کشور مقصد هم ضروری به طی کردن دوره قرنطینه نداشته باشند.

 در کشورهای تایلند و اندونزی هم این طرح عنوان شده است و قرار است به زودی با استفاده از آن، صنعت توریسم به تدریج از سر گرفته شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر