گلوبال تایمز بررسی کرد

چشم انداز رشد دو رقمی اقتصادی چین در سه ماهه اول ۲۰۲۱/ افزایش شکاف با رشد آمریکا

اقتصاد چین در میان اقتصادهای بزرگ سریعترین رشد را طی بحران کرونا داشته است.

چشم انداز رشد دو رقمی اقتصادی چین در سه ماهه اول ۲۰۲۱/ افزایش شکاف با رشد آمریکا

به گزارش مملکت آنلاین، جلسه سالانه کنگره ملی خلق هفته گذشته در حالی برگزار شد که نخست وزیر چین «لی که چیانگ» گزارش کار دولت را در ابتدای جلسه ارائه کرد. در این گزارش چشم انداز رشد تولید ناخالص داخلی چین در سال جاری بیش از ۶ درصد تعیین شده است.

پیش از این، پیش بینی می شد که این رقم بالاتر بوده و صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد که تولید ناخالص داخلی چین ۸.۱ درصد در سال ۲۰۲۱ رشد می کند. باید گفت رشد اقتصادی واقعی چین در سال جاری ممکن است حتی بیشتر باشد.

چین اکنون بر توسعه با کیفیت متمرکز شده است و امسال کاهش ۳ درصدی در مصرف انرژی تجدید ناپذیر در واحد تولید ناخالص داخلی را تعیین کرده است. هدف رشد تولید ناخالص داخلی بیش از ۶ درصد نشان دهنده امیدهای چین به ادامه گسترش مقیاس اقتصادی خود، مقابله با مشکلات مختلف عملی و ارضای آرزوی مردم چین برای زندگی بهتر در سال جدید است.

شیوع COVID-۱۹ در سال گذشته یک آزمایش بسیار قابل مقایسه برای مقاومت اقتصادی کشورهای مختلف بوده است. اکنون چین به تنها اقتصاد بزرگ با رشد مثبت تبدیل شده و نرخ رشد ۲.۳ درصدی کمترین میزان رشد تولید ناخالص داخلی چین در سالهای اخیر می باشد.

باید گفت نرخ رشد چین ۵.۸ درصد با نرخ رشد ایالات متحده آمریکا که در سال ۲۰۲۰  ۳.۵ درصد سقوط کرده؛ فاصله دارد. این بزرگترین شکاف در سالهای اخیر است. شکاف رشد اقتصادی چین در مقایسه با سایر کشورهای غربی حتی بیشتر است. امسال سال بازگشت اقتصادی در کشورهای مختلف است و نرخ رشد بیش از ۶ درصد همچنان بالاتر از پیش بینی صندوق بین المللی پول برای سایر اقتصادهای بزرگ در سال جاری است.

روند رشد اقتصادی سایر اقتصادهای بزرگ خوش بینانه است. دلیل اصلی این است که سقوط آنها در سال گذشته بسیار شدید بود و امسال شاهد بازگشت به وضعیت سابق هستند. رشد چین در این سال ابتدا سریع و سپس کندتر خواهد بود. پیش بینی می شود نرخ رشد اقتصادی چین در سه ماهه اول سال جاری  بیش از دو رقمی باشد. این نیز به این دلیل است که اقتصاد چین در مدت مشابه سال گذشته بیش از حد کاهش یافته  و ۶.۸ درصد سقوط کرده بود.

با هدایت و حل مشکلات، توسعه چین محکم و مستحکم خواهد بود. برنامه های مهم دیگر اهرم های واقع بینانه و قابل اعتمادی را برای توسعه اقتصادی فراهم می کنند. اکنون گردش داخلی چین به شدت آغاز شده است و رونق مصرف در طول جشنواره بهار به مردم این امکان را داده است تا فضای جدید و عمق بیشتری را برای توسعه اقتصادی ببینند. انتظار می رود نرخ جدید شهرنشینی هر سال یک درصد افزایش یابد. ساخت و ساز روستایی باعث ایجاد سرمایه گذاری در زیرساخت های جدید خواهد شد. علاوه بر این، سود سهام نهادی همچنان آزاد می شود و کارهای زیادی برای حمایت از توسعه شرکت های کوچک و متوسط وجود دارد.

اقتصاد چین از سطح جهانی سازی بالایی برخوردار است. چین همراه با نیروی محرکه داخلی قوی و مزایای سیستماتیک خود، توانایی کاملی در مقابله با چالش های مختلف برای اطمینان از رشد و ثبات خود ایجاد کرده است. اقتصاد جهانی امسال در حال بهبود است، اما عدم قطعیت همچنان وجود دارد.

باید گفت در موقعیت کنونی اعتماد به نفس بسیار مهم است. این امر می تواند تمام عناصر توسعه را فعال کرده و تحقق اهداف مورد انتظار را ارتقا بخشد. اکنون اعتماد به نفس جامعه چین از زمانی که ایالات متحده جنگ تجاری خود را علیه چین آغاز نموده به بیشترین میزان خود رسیده است.

در واقع چین در مقابل جنگ تجاری مقاومت کرده و عملکرد خوبی در مبارزه با ویروس داشته است. چهره چین به عنوان کشوری که نمی تواند تخریب شود و می تواند از پس هر چالشی برآید کاملاً اثبات شده است.

در مقایسه با شرایط واقعی چین، باید گفت رشد بالای ۶ درصد زیاد نیست. آنچه مهم است کلمه بالا است. تمرکز چین بر توسعه کیفیت، ماهیت تولید ناخالص داخلی را با آنچه در گذشته بود متفاوت کرده است. اقتصاد چین در میان اقتصادهای بزرگ سریعترین رشد را دارد- این قدرت واقعی چین است.

شکی نیست که هیچ دستاوردی به راحتی حاصل نمی شود. اگرچه اقتصاد چین به طور مداوم توسعه خواهد یافت، مشکلات زیادی وجود دارد که باید حل شود. اعتماد به نفس با غرور و تکبر برابر نیست.

دولت باید نظرات و پیشنهادات شرکت ها، به ویژه شرکت های خصوصی را بشنود و از افرادی که به دلیل بیماری همه گیر متحمل خسارات اقتصادی شده اند، مراقبت کند. هدف رشد اقتصادی بالای ۶ درصد باید برای حمایت از شرکت ها و تقویت عدالت و انصاف اجتماعی استفاده شود. چین وظایف زیادی برای انجام دارد. همانطور که دنیا با چین رقابت می کند، چین نیز باید با خودش رقابت کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر