توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی:

پروتکل الحاقی لغو ولی تعداد بازرسان کاهش نمی‌یابد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از بازگشت از ایران گفت: متأسفانه پروتکل الحاقی لغو می‌شود اما تعداد بازرسان کاهش نمی‌یابد.

به گزارش مملکت آنلاین، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از بازگشت از ایران گفت: متأسفانه پروتکل الحاقی لغو می‌شود اما تعداد بازرسان کاهش نمی‌یابد، با این حال بعد از مذاکرات و مشورت‌های فشرده با ایران به نتایج بسیار مثبتی رسیدیم.

وی افزود: اساسا آنچه توافق کردیم عبارتست از اینکه ایران همچنان برنامه نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای را ادامه دهد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اضافه کرد: آژانس همچنان برای سه ماه فعالیت‌های راستی‌آزمایی خود را ادامه می‌دهد.

گروسی با اشاره به اینکه، این تفاهم فنی ما را به جایی می‌رساند که مذاکرات سیاسی انجام شود، گفت: متأسفانه پروتکل الحاقی لغو خواهد شد اما ما روی یک ترتیبات خاص دوطرفه تفاهم کردیم که بتوانیم از این دوران پلی بزنیم به حفظ نظارت خود

وی گفت: دسترسی ما کمتر خواهد شد اما آن سطح از نظارت خود را که نیاز داشتیم با این توافق حفظ کردیم و در واقع به یک راه حل موقت رسیدیم.

وی ادامه داد: آنچه تغییر می‌کند بازه زمانی فعالیت‌های آژانس خواهد بود اما تعداد بازرسان کاهش نمی‌یابد و بازرسی‌های سرزده امکان‌پذیر است.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا

ارسال نظر