برنامه بی‌نتیجه ترامپ و افزایش حملات در افغانستان؛

بایدن توافق صلح افغانستان را بازنگری می‌کند

برخی خبرها از قصد رئیس جمهور آمریکا برای بررسی دوباره توافقنامه صلح میان واشنگتن و طالبان در فوریه سال گذشته که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ امضا شد حکایت دارد.

بایدن توافق صلح افغانستان را بازنگری می‌کند

به گزارش مملکت آنلاین، در پی انتشار گزارش یک نهاد ناظر آمریکایی از افزایش حملات طالبان در کابل، پایتخت افغانستان که مسئولان دولتی، رهبران جامعه مدنی و روزنامه نگاران را هدف گرفته است، برخی خبرها از قصد رئیس جمهور آمریکا برای بررسی دوباره توافقنامه صلح میان واشنگتن و طالبان در فوریه سال گذشته که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ امضا شد حکایت دارد.

در این گزارش که آسوشیتدپرس آن را منتشر کرده است، حملات آغاز شده توسط طالبان در سراسر افغانستان در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۰ نسبت به سه ماهه قبل کمی کمتر بوده اما با توجه به ارقام ارائه شده توسط نیروهای آمریکایی در افغانستان، از حملات همان دوره در سال ۲۰۱۹ فراتر رفته است.

همچنین در این گزارش به نقل از نیروهای آمریکایی آمده است: «حملات در کابل بیشتر از سه ماهه قبل و بسیار بالاتر از سه ماهه مشابه در سال گذشته بودند.»

گروه طالبان در ماه دسامبر ۲۰۲۰ موجی از حملات را در افغانستان به راه انداخت؛ از جمله حمله‌ها در ولایت شمالی بغلان و ولایت جنوبی ارزگان در دو روز که منجر به کشته شدن حداقل ۱۹ نفر از نیروهای امنیتی افغانستان شد. انفجار یک بمب کنار جاده‌ای در کابل و زخمی شدن دو نفر و همچنین قتل هذفمند یک وکیل در این شهر از جمله حملاتی است که به طالبان نسبت داده شده است.

برخی منابع خبری به نقل از هیأتی که از طرف ناتو در افغانستان حضور دارد، خبر داده‌اند که از اول اکتبر تا ۳۱ دسامبر سال گذشته، ۸۱۰ غیر نظامی کشته و ۱۷۷۶ غیر نظامی هم زخمی شده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها نسبت تلفات ناشی از بمب‌های دست‌ساز در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۰ حدود ۱۷ درصد افزایش یافته‌است.

با وجود خشونت‌های مداوم در افغانستان، تلفات در سراسر این کشور در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۰ نسبت به سه ماهه قبل ازآن ۱۴ درصد کاهش یافته است. با این حال تعداد تلفات در سه ماه‌ زمستان که جنگ به طور معمول فروکش می‌کند، به طرز استثنایی بالا بوده است.

آمریکا پس از آنکه به افغانستان حمله کرد پشتیبان اصلی دولت کابل بوده است؛ حمایتی که حدود ۴ میلیارد دلار در سال برای واشنگتن هزینه دارد. طالبان در آن زمان متهم بود که به اسامه بن لادن، رهبر القاعده پناه داده است، گروهی که متهم بود به برج های دوقلوی آمریکایی در سال ۲۰۰۱ حمله کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر