اقتصاد چین سال ۲۰۲۸ از آمریکا پیشی می‌گیرد

یک گزارش اقتصادی منتشره توسط مرکز تحقیقات اقتصادی و بازرگانی (CEBR) در بریتانیا نشان می‌دهد چین به دلیل اثرات همه‌گیری کرونا پنج سال زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد از ایالات متحده سبقت می‌گیرد و مقام نخست اقتصاد جهان را در سال ۲۰۲۸ به خود اختصاص خواهد داد.

اقتصاد چین سال ۲۰۲۸ از آمریکا پیشی می‌گیرد

به گزارش مملکت آنلاین، در این گزارش که روز شنبه ۲۶ دسامبر (۶ دی) در جریان اجلاس سالانه لیگ جهانی اقتصاد منتشر شده آمده است: «برآوردها حاکی از این است که اقتصاد چین در سال ۲۰۲۸ از اقتصاد آمریکا پیشی خواهد گرفت، یعنی پنج سال زودتر از آنچه تصور می‌شد.»

گزارش می‌افزاید «مدیریت ماهرانه همه‌گیری» و تاثیر منفی بلند مدت شیوع کرونا بر رشد اقتصادی کشورهای غربی سبب شده است تا عملکرد اقتصادی چین به شکلی نسبی رشد نشان دهد.

چین در ابتدای همه‌گیری کرونا با رشد اقتصادی منفی ۶.۸ درصدی مواجه شد، امری که از سال ۱۹۹۲ بدین سو در این کشور بی‌سابقه بود، اما به سرعت و با وضع تدابیر سختگیرانه همچون قرنطینه شهرهای میلیونی و وضع محدودیت شدید برای مسافرت میان مناطق ادعای کنترل بیماری را مطرح کرد.

اقتصاددانان تخمین می‌زنند چین در حدفاصل سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ رشد متوسط سالانه ۵.۷ درصدی را تجربه کند و سپس در حد فاصل سال‌های ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۰ رشدی ۴.۵ درصدی داشته باشد و برای پنج سال بعدی، یعنی ۲۰۳۰ تا ۲۰۳۶ رشدی ۳.۹ درصدی را به ثبت برساند.

در سوی مقابل پیش‌بینی می‌شود ایالات متحده پس از احیای چشمگیر اقتصادی در سال آینده، از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ رشدی ۱.۹ درصدی را تجربه کند و سپس برای سال‌های بعد در حول و حوش رشدی ۱.۶ درصدی متوقف شود.
منبع: یورونیوز

انتهای پیام/

ارسال نظر