لاوروف: اقدامات آمریکا مغایر همه اصول و معیارهای بین‌المللی است

وزیر امور خارجه روسیه گفت: اقدامات آمریکا در برجام مغایر و متناقض همه اصول و معیارهای بین‌المللی است.

لاوروف: اقدامات آمریکا مغایر همه اصول و معیارهای بین‌المللی است

به گزارش مملکت‌آنلاین، «سرگئی لاوروف» روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در ساختمان ضیافت های وزارت خارجه روسیه گفت: آمریکا کشورهای دیگر را وادار می کند که تعهدات خود در چارچوب برجام را اجرا نکنند و در همین حال اصرار دارد که ایران ۱۰۰ درصد تعهدات داوطلبانه خود در این توافق بین المللی را اجرا کند.
وی تصریح کرد: برجام در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تایید شده و لازم الاجرا است.
وزیر خارجه روسیه گفت: ما از شرکای غربی می خواهیم واقعیت موجود در مورد برجام را بپذیرند.

به گفته لاوروف، برجام بخاطر اقدامات آمریکا و اقدامات غیرمستمر اتحادیه اروپا در معرض فروپاشی قرار دارد.
وی ادامه داد: بر اثر سیاست های غیرسازنده واشنگتن که همچنان ادامه دارد، دستاورد مهم دیپلماسی بین المللی یعنی برجام در معرض نابودی قرار گرفته است. متاسفانه شاهد اقدامات غیرمستمر شرکای اروپایی هستیم که بطور کامل به تعهدات خود در برجام عمل نمی کنند. 
لاوروف در بخش دیگری در نشست خبری گفت: یا آمریکا کاملا به تعهدات خود در برجام عمل می کند و ایران نیز به تعهدات برعهده گرفته در این توافق بازمی گردد که این راه حل ایده آل است. یا اینکه باید پذیرفت که شرکای غربی برای اجرای تعهدات بین‌المللی خود آماده نیستند و در آن صورت برجام باید توافق غیرمعتبر شناخته شود.
وی ادامه داد: در همین حال تعهدهای بین المللی ازجمله توافقنامه پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی و توافق عدم انتشار سلاح های کشتار جمعی معتبر خواهد بود.
لاوروف در بخش دیگر نشست خبری خاطرنشان کرد که برجام دستاورد مهم دیپلماتیک و ابتکار برای جلوگیری از انتشار سلاح کشتار جمعی محسوب می شود.
وی افزود: از پیشنهاد امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در مورد برجام حمایت کردیم و از پیشنهاد همسایه ما ژاپن برای حفظ برجام استقبال می کنیم. 
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه با بیان اینکه آمریکا تلاش می کند گفت وگوها در مورد برجام را به نفع خود دنبال کند، ادامه داد: ما تلاش می کنیم ما سعی می کنیم که راه حلی پیدا شود که رضایت شرکای ایرانی را جلب کند و برای بقیه طرف ها هم قابل قبول باشد.
وی افزود: همه پیشنهادات درباره حمایت از برجام بر روی میز قرار دارد و ما تاکید داریم که همه شرکت کنندگان در این توافق به تعهدات خود عمل کنند.

روسیه مخالف ایجاد محدوده پرواز ممنوع در لیبی است 
وزیر خارجه روسیه در بخش دیگر نشست خبری گفت: حل مسائل لیبی باید بدون قید و شرط انجام گیرد و مسائل این کشور به نفع مردم آن با توقف اقدامات جنگی حل و فصل شود.
وی با بیان اینکه توافق باید به دست آید که قابل اجرا باشد، اضافه کرد: توافق های زیادی برای حل مسائل لیبی به دست امده و این مساله در چند نشست و کنفرانس بین المللی ازجمله در ایتالیا مورد بررسی قرار گرفته است.
وزیر خارجه روسیه گفت: ایده ایجاد محدوده پرواز ممکنوع در لیبی را ایده خوبی نمی دانیم. زیرا ناتو پس از قطعنامه شورای امنیت درباره لیبی (در سال ۲۰۱۱) تصمیم به بمباران لیبی گرفت.
وی ادامه داد: شرکای ما در ناتو با این اقدام یک بار دیگر اعتبار خود را خدشه دار کرده و با نقض قطعنامه شورای امنیت، به بمباران لیبی پرداختند.
لاوروف گفت: بجای تکرار اشتباه گذشته باید جامعه جهانی بر طرف های درگیر در لیبی فشار وارد آورد تا توافقی برای توقف اقدامات جنگی به دست آید و شورای امنیت در حل مسائل این کشور نقش مرکزی خود را ایفا کند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر