نگرانی سازمان ملل از تاخیر امریکا در صدور روادید به دیپلمات‌های خارجی

سخنگوی سازمان ملل روز جمعه تاخیر امریکا در صدور روادید به دیپلمات‌های روسیه و برخی کشورهای دیگر را نادرست خواند و از عملکرد واشنگتن در این زمینه ابراز نگرانی کرد.

نگرانی سازمان ملل از تاخیر امریکا در صدور روادید به دیپلمات‌های خارجی

به گزارش مملکت‌آنلاین، پس از آنکه مسکو سازمان ملل را به بستن چشمان خود در برابر کارشکنی‌های آمریکا در این خصوص متهم کرد، «استفانی دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل به نقل از «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل گفت: گوترش بارها از واشنگتن نسبت به تأخیر صدور روادید برای مقامات روسیه و سایر کشورها ابراز نگرانی کرده است.  
دوجاریک در بیانیه‌ای تصریح کرد: ماه‌هاست که دبیرکل و مشاور حقوقی سازمان ملل نگرانی‌های خود را در این زمینه به نمایندگان ارشد کشور میزبان (آمریکا) انتقال داده‌اند.  
دوجاریک افزود: گوترش و تیم وی همچنان موضوع را از نزدیک دنبال می‌کنند.  
پیش از این وزارت امورخارجه روسیه اعلام کرده بود که امریکا عمداً صدور روادید را برای مقامات روسی که به مقر ایالات متحده در نیویورک سفر می‌کنند به تعویق انداخته است، اقدامی که مسکو گفته است می‌تواند به روابط با واشنگتن آسیب بزند.  
آخرین گزارش کمیته سازمان ملل در مورد روابط ایالات متحده نشان می‌دهد که سایر کشورها از جمله چین، کره شمالی، ایران، سوریه و کوبا نیز از تاخیر صدور ویزا توسط آمریکا شکایت کرده‌اند.  
مجمع عمومی سازمان ملل در اواخر ماه گذشته از آمریکا خواست که محدودیت‌های ورود دیپلمات‌های ایرانی را به این کشور لغو کند.  
سازمان ملل در قطعنامه‌ای علاوه بر محکوم کردن ندادن روادید به دیپلمات‌های روسی، از امریکا خواست به اعمال محدودیت‌های ورود دیپلمات‌های ایرانی پایان دهد.  
قطعنامه لغو محدودیت‌ دپیلمات‌های ایرانی در سازمان ملل که از سوی نمایندگانی از کشورهای قبرس، بلغارستان، کانادا، کاستاریکا و ساحل عاج پیشنهاد شده بود، بدون اینکه به رأی گذاشته شود، با اجماع تصویب شد.  
بر خلاف مصوبات شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه‌های مجمع عمومی الزام آور نیستند اما دارای وزن سیاسی هستند.  
یک دیپلمات به خبرگزاری فرانسه گفت: متن قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل بدون نام بردن از کشور خاص، عمدتا با هدف محدودیت‌های اعمال شده بر ایران و همچنین عدم ارائه روادید به دیپلمات‌های روسیه صورت گرفته است.  
در این قطعنامه آمده است، سازمان ملل کشور میزبان را ترغیب می‌کند که همه محدودیت‌های سفر تحمیل شده به برخی مأموریت‌ها و کارمندان ملیت‌های خاص را حذف کند.  
دولت ترامپ پس از خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای در سال گذشته و اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، به تازگی محدودیت‌های زورگویانه‌ای علیه تردد دیپلمات‌های ایرانی در شهر نیویورک اعمال کرده است.  
مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا در تیرماه سال جاری در راستای سفر محمد جواد ظریف به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: به وزیر امورخارجه ایران برای سفر به نیویورک ویزا صادر شده و وی می‌تواند برای فعالیت‌های خود به سازمان ملل بیاید اما تحرکاتش به شدت کاهش خواهد یافت.  
به گفته پمپئو ظریف تنها می‌تواند بین مقر سازمان ملل متحد و شش چهار راه نزدیک محل اقامت سفیر ایران تردد داشته باشد.  
وزیر خارجه آمریکا دلیل این اقدام را اینگونه برشمرده است که دیپلمات‌های آمریکایی در تهران تردد ندارند از این رو ما دلیلی نمی‌بینیم که دیپلمات‌های ایرانی در اطراف شهر نیویورک آزادانه تردد داشته باشند. 

منبع: ایرنا

ارسال نظر