کاهش بی‌سابقه فرزندآوری در چین / جمعیت برای دومین سال متوالی کمتر شد

در پی کاهش بی‌سابقه فرزندآوری در چین؛ بسیاری از بیمارستان‌ها ارائه خدمات زایمان را متوقف کردند.

کاهش بی‌سابقه فرزندآوری در چین / جمعیت برای دومین سال متوالی کمتر شد

به گزارش مملکت آنلاین، خبرگزاری «دیلی اکونومیک نیوز» گزارش داد که بسیاری از بیمارستان‌ها در چین ارائه خدمات زایمان را در سال جاری میلادی متوقف کرده‌اند.

جمعیت چین در سال ۲۰۲۳ برای دومین سال متوالی کاهش یافت و کارشناسان نسبت به «زمستان مامایی» و کاهش بی‌سابقه تولد نوزاد در این کشور هشدار می‌دهند.

بر اساس اطلاعیه‌های مشاهده شده از سوی رویترز، بیمارستان‌ها در استان‌های مختلف از جمله در شرق و جنوب چین طی دو ماه گذشته اعلام کرده‌اند که بخش‌های زنان و زایمان را تعطیل خواهند کرد.

پنجمین بیمارستان بزرگ شهر گوانگجو در حساب رسمی وی‌چت خود اعلام کرد که خدمات مامایی از یازدهم مارس به حالت تعلیق درآمده است. بیمارستان طب جیانگشان هم در صفحه وی‌چت اعلام کرد که خدمات مامایی از اول فوریه متوقف شده است.

این تعطیلی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که سیاستگذاران چینی بارها نسبت به لزوم افزایش فرزندآوری در جامعه‌ای که به سرعت در حال پیر شدن است، هشدار داده‌اند.

کاهش جمعیت چین پس از دوران همه‌گیری کووید ۱۹ شدت گرفت و مقام‌های این کشور نگران‌اند که کاهش بی‌سابقه زاد و ولد و مرگ و میر بالای ناشی از کرونا اثر طولانی‌مدت و عمیقی بر رکود اقتصادی داشته باشد.

داده‌های کمیسیون ملی بهداشت چین نشان می‌دهد که تعداد زایشگاه‌ها در سال ۲۰۲۱ میلادی ۷۹۳ مورد بوده در حالی که سال پیش از آن ۸۰۷ زایشگاه فعالیت می‌کردند.

رسانه‌های محلی چین می‌گویند که کاهش شدید تعداد نوزادان به این معنی است که برای بسیاری از بیمارستان‌ها امکان ادامه فعالیت بخش‌های زنان و زایمان وجود ندارد. این رسانه‌ها هشدار می‌دهند «زمستان مامایی» بی سر و صدا در راه است.

بسیاری از زنان در چین به دلیل تبعیض‌های جنسیتی، هزینه‌های بالای مراقبت از کودک، تمایل نداشتن به ازدواج و نگرانی از دست دادن شغلشان درصورت مادر شدن ترجیح می‌دهند بدون فرزند بمانند.

مقام‌های چین تلاش کرده‌اند مشوق‌هایی را برای خانواده‌ها در نظر بگیرند و آنها را به فرزندآوری متقاعد کنند اما این مشوق‌ها تاکنون کارآمد نبوده است. از اقداماتی که برای افزایش نرخ زاد و ولد در چین در نظر گرفته شده می‌توان به افزایش مرخصی زایمان، مشوق‌های مالی و مالیاتی و همچنین در نظر گرفتن یارانه مسکن اشاره کرد.

سیاست‌گذاران چین در تلاش برای جلوگیری از کاهش جمعیت حتی به فکر صدور مجوز انجام لقاح مصنوعی [روش موسوم به آی‌وی‌اِف] برای زنان مجرد و دادن یارانه فرزند به آنان افتادند که پیش‌تر فقط برای زوج‌های ازدواج کرده فراهم بود.

چین در سال ۲۰۱۶ به سیاست سختگیرانه تک‌فرزندی خودــ که از دهه ۱۹۸۰ به دلیل ترس از افزایش جمعیت اعمال می‌کردــ پایان داد و در سال ۲۰۲۱ به زوج‌ها اجازه داد تا سه فرزند داشته باشند. با این حال چنین مجوزی هم نتوانست مانع کاهش جمعیت در کشوری شود که مدت‌ها است به نیروی کار گسترده خود به عنوان محرک رشد اقتصادی متکی است.

یک اندیشکده چینی در ماه فوریه اعلام کرد که این کشور یکی از گران‌ترین مکان‌های جهان برای فرزندآوری به شمار می‌رود و به همین دلیل زوج‌ها به ویژه زنان ترجیح می‌دهند برای فرزند‌آوری اقدام نکنند.

بر اساس مطالعه آکادمی علوم اجتماعی شانگهای، جمعیت چین ممکن است هر سال به طور متوسط ۱.۱ درصد کاهش یابد. بدبینانه‌ترین پیش‌بینی‌های این گروه جمعیت‌شناسی حاکی از آن است که چین در سال ۲۱۰۰ تنها ۵۸۷ میلیون نفر جمعیت خواهد داشت؛ یعنی کمتر از نیمی از جمعیت کنونی.

انتهای پیام/

منبع: ایندپندنت

ارسال نظر