حکم بازداشت ۲ فرمانده ارشد ارتش روسیه صادر شد

دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) حکم بازداشت ۲ فرمانده ارشد ارتش روسیه را به اتهام آنچه که ارتکاب جنایات جنگی در اوکراین خواند، صادر کرده است.

حکم بازداشت ۲ فرمانده ارشد ارتش روسیه صادر شد

به گزارش مملکت آنلاین به نقل از رویترز، این دیوان در بیانیه‌ای اعلام کرد، دلایل منطقی وجود دارد که نشان می‌دهد این ۲ مقام به نام‌های «سرگئی کوبیلاش» و «ویکتور سوکولوف» مسوول «حملات موشکی نیروهای تحت امر خود به تاسیسات برق اوکراین از دهم اکتبر ۲۰۲۲ تا نهم مارس ۲۰۲۳ هستند.»

بر اساس این گزارش، کوبیلاش ۵۸ ساله در زمان وقوع این تحولات از فرماندهان نیروی هوایی بود. سازمان اطلاعات ارتش اوکراین گفته که وی کوبیلاش در زمان فرماندهی خود حملاتی را به مناطق پرجمعیت ماریوپول انجام داد.

بنا بر اعلام دیوان کیفری بین‌المللی، سوکولوف ۶۱ ساله نیز یکی از فرماندهان نیروی دریایی روسیه در ناوگان دریای سیاه این کشور بود.

این دومین باری است که دیوان کیفری بین‌المللی حاکم بازداشت مقام‌های روسیه را صادر می‌کند.

دادگاه کیفری بین‌المللی در ماه مارس سال گذشته میلادی حکم بازداشت ولادمیر پوتین رئیس جمهوری و ماریا لووا بلوا کمیسر حقوق کودکان روسیه را به اتهام تسهیل اخراج اجباری هزاران کودک از اوکراین به روسیه صادر کرد، جایی که بسیاری از آنها تحت سرپرستی خانواده‌های روسی قرار گرفته‌اند.

حکم بازداشت پوتین واکنش شدید کرملین و متحدان پوتین را برانگیخت. دمیتری مدودف رئیس‌جمهوری سابق روسیه در پاسخ به صدور این حکم بازداشت، خواستار حمله موشکی به دیوان کیفری بین‌المللی شد و ویاچسلاو ولودین رئیس دومای ایالتی روسیه هم گفت که صدور این حکم، معادل یک اقدام تجاوزکارانه علیه روسیه است.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه این حکم را بی ارزش خواند و تاکید کرد: دستورالعمل های احتمالی دستگیری، صادر شده توسط دادگاه کیفری بین‌المللی از نظر قانونی برای روسیه هیچ اهمیتی ندارد.

روسیه همچنین حکم بازداشت کریم خان دادستان دیوان کیفری بین‌المللی را صادر کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر