نیمی از کارگران خارجی غیرقانونی در عراق مجوز کار ندارند

وزارت کار و امور اجتماعی عراق از آغاز یک پویش گسترده به منظور ساماندهی کارگران خارجی و تعیین سازوکارهای جدید برای جذب کارگر خبر داد.

نیمی از کارگران خارجی غیرقانونی در عراق مجوز کار ندارند

به گزارش مملکت آنلاین به نقل از خبرگزاری رسمی عراق(واع)، وزارت کار و امور اجتماعی عراق از راه اندازی قریب الوقوع  پویش بزرگ سازماندهی کارگران خارجی در بغداد و دیگر استان های این کشور و تعیین شروط و سازوکارهای جدید برای ورود کارگران خارجی خبر داد.

نجم العقابی سخنگوی رسمی وزارت کار و امور اجتماعی در گفت‌وگو با این خبرگزاری تصریح کرد: طبق دستور وزیر کار، یک کمیته بازرسی، کار بازدید از کارفرمایانی را آغاز خواهد کرد که برخلاف قانون کار و بدون اخذ مجوزهای لازم به جذب کارگران خارجی اقدام می کنند.

وی با اشاره به اینکه ظرف روزهای آینده پویشی در این زمینه راه اندازی خواهد شد، از کارفرمایانی که کارگران خارجی فاقد مجوز کار را استخدام می کنند؛ درخواست خواهد کرد با اخراج یا معرفی و تحویل کارگران به مدیر امور اقامت، اصلاح وضعیت قانونی خود را شتاب بخشند.

نجم العقابی با اشاره به اینکه این پویش ابتدا بر مناطق بغداد متمرکز خواهد بود و بعد در استان های دیگر نیز اجرا خواهد شد؛ افزود: کمیته‌هایی مشترک بین وزارتخانه های کار و کشور، این طرح را پوشش خواهند داد و تا از پدیده حضور کارگران خارجی در طرح ها جلوگیری به عمل می‌آید.

این مقام وزارت کار عراق اعلام کرد شمار کارگران خارجی غیر قانونی که نام آنها در سامانه الکترونیکی حِرَف و مشاغل در سال گذشته ثبت شده است، ۱۲ هزار و ۲۲۷ نفر است که از این تعداد ۶ هزار و ۵۳۲ نفر مجوز کار دریافت کرده اند. این در حالی است که  وضعیت ۸ هزار و ۵۰۲ نفر از این تعداد، بررسی شده  و ۳ هزار و ۷۲۵ نفر نیز بررسی نشده است.

وی در پایان با اشاره به سازوکارهای جدید برای جلوگیری از ورود کارگران خارجی، تصریح کرد: شروط جدید ناظر بر عدم بکارگیری کارگران خارجی است مگر آنکه مهارت داشته باشند یا دارای گواهی سابقه کار تایید شده از کشور خود باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر