درآمد مصر از کانال سوئز نصف شد

در پی تنش در دریای سرخ و حملات ارتش یمن و حوثی‌ها، درآمد مصر از کانال سوئز نصف شد.

درآمد مصر از کانال سوئز نصف شد

به گزارش مملکت آنلاین،  رئیس اداره کانال سوئز اعلام کرد: «این نخستین‌بار است که سوئز درگیر چنین بحرانی شده است. ما پیش‌تر عادت کرده بودیم که وضعیت هر ماه بهتر از ماه قبل و هر سال بهتر از گذشته باشد».

در پی حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، بسیاری از شرکت‌های بزرگ کشتیرانی مجبور شدند مسیر حمل‌ونقل کالا را تغییر دهند. همین امر، درآمد مصر را از کانال سوئز در ژانویه ۲۰۲۴ تقریبا به نصف کاهش داده است.

به گزارش بلومبرگ، اسامه ربیع، رئیس اداره کانال سوئز، گفت: «درآمد ماه گذشته حدود ۴۲۸ میلیون دلار بود، در حالی که در مدت مشابه در ۲۰۲۳ این درآمد ۸۰۴ میلیون دلار بود.»

او افزود: «تعداد کشتی‌هایی که از این کانال تردد می‌کنند، ۳۶ درصد کاهش یافته است.»

این کاهش برای اقتصاد مصر که پیش از حمله‌های هفتم اکتبر حماس به اسرائیل هم با بدترین بحران اقتصادی چند دهه اخیر دست‌وپنجه نرم می‌کرد، دردسر تازه‌ای است. حمله‌های حماس همچنین به بروز تهدیدهایی برای تجارت و صنعت گردشگری این کشور شمال آفریقا انجامید.

شبه‌نظامیان حوثی‌ حتی پس از حمله‌های آمریکا و بریتانیا به مواضع آنان  در یمن، از حمله به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و خلیج عدن دست نکشیدند.

کانال سوئز کوتاه‌ترین مسیر دریایی میان آسیا و اروپا، و از مهم‌ترین منابع درآمد ارزی برای مصر است. این کشور در ۲۰۲۳ صرفا از طریق کانال سوئز، به ۱۰.۲۵ میلیارد دلار درآمد خالص دست ‌یافت.

پیش از حمله‌های اخیر حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ که باعث تغییر مسیر حمل‌ونقل کالاهای شرکت‌های بزرگی چون ای‌پی مولر (A.P. Moller) مرسک (Maersk) و هاپاگ-لوید (Hapag-Lloyd) شد، مصر به اجرای طرحی برای گسترش و تعریض این آبراه مشغول بود.

اسامه ربیع خاطرنشان کرد: «این نخستین‌بار است که سوئز درگیر چنین بحرانی شده است. ما پیش‌تر عادت کرده بودیم که وضعیت هر ماه بهتر از ماه قبل و هر سال بهتر از گذشته باشد.»

مصر در حال نزدیک شدن به دستیابی به توافقی با صندوق بین‌المللی پول است که بر اساس آن، «بسته نجات» سه میلیارد دلاری این کشور به بیش از دوبرابر افزایش می‌یابد و شرکای بیشتری نیز به آن افزوده می‌شوند.

انتهای پیام/

منبع: ایندپندنت

ارسال نظر