آمریکا برای اولین بار در سال ۲۰۲۳ بزرگترین صادرکننده گاز مایع شد

پس از امریکا و استرالیا، قطر در جایگاه سوم لیست بزرگترین کشورهای صادرکننده گاز مایع طبیعی قرار گرفته است.

آمریکا برای اولین بار در سال ۲۰۲۳ بزرگترین صادرکننده گاز مایع شد

به گزارش مملکت آنلاین و به نقل از الخلیج آنلاین، امریکا برای اولین بار در سال ۲۰۲۳ در صدر لیست بزرگترین کشورهای صادرکننده گاز قرار گرفت.

بر اساس داده های «بلومبرگ» در روز چهارشنبه (۳ ژانویه) امریکا در سال گذشته ۹۱.۲ میلیون تن گاز طبیعی مایع صادر کرده که این امر برای این کشور یک رکورد به شمار می آید.

داده های بلومبرگ حاکی از آن است که تولید زیاد گاز طبیعی مایع امریکا در سال گذشته در نتیجه راه اندازی مجدد میدان گازی « Freeport LNG» در تگزاس بوده که پس از آتش سوزی و انفجار میدان مذکور در ماه ژوئن سال ۲۰۲۳ به مدت چند ماه بسته شده بود.

از طرفی دیگر قطر، بزرگترین تامین کننده گاز طبیعی مایع در سال ۲۰۲۲، برای اولین بار دست کم از سال ۲۰۱۶، در تولید گاز طبیعی کاهش ۱.۹ درصدی داشته که از نظر انتقال سوخت فوق سرد سقوط دو پله ای داشته است.

بر اساس داده های بلومبرگ، استرالیا در جایگاه دوم این لیست قرار دارد زیرا در مقایسه با سال ۲۰۲۲ در حجم صادرات گاز آن تغییری صورت نگرفته بود.

انتظار می رود طی سال جاری دو پروژه جدید گاز مایع پروژه «بلکماینز» وابسته به شرکت « ونچر گلوبال ال‌.ان.جی» و پروژه «گولدن باس» در تگزاس که متعلق به «اکسون موبیل» و «قطر انرژی» هستند، وارد فاز خدمت‌رسانی شوند.

این دو پروژه در صورت به کار بردن تمام ظرفیت تولیدی خود در کنار هم حدود ۳۸ میلیون تن گاز طبیعی بیشتری تولید خواهند کرد.

قطر انرژی قصد دارد به طور تدریجی تولید خود را در روز به ۱۹.۷ میلیارد فوت مکعب افزایش دهد و این امر با ورود ۶ قطار مایع سازی جدید در دو پروژه توسعه میدان گازی شمالی محقق می شود.

از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ ظرفیت صادرات قطر با ۱۳.۳ میلیارد فوت مکعب، ثبات داشته است.

بر اساس آمار سال ۲۰۲۲ بیش از ۷۰ درصد از صادرات گاز مایع قطر به آسیا و ۲۵ درصد به اروپا بوده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر