بایدن: بدنبال بهبود روابط با چین هستیم

رئیس جمهور آمریکا در آستانه دیدارش با شی جین پینگ رئیس جمهور چین که به آمریکا سفر خواهد کرد، گفت: به دنبال جدا شدن از چین نیستیم.

بایدن: بدنبال بهبود روابط با چین هستیم

به گزارش مملکت آنلاین، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی درباره دیدار روز چهارشنبه خود با رئیس جمهور چین به خبرنگاران گفت: او گفت: «ما به دنبال جدا شدن از چین نیستیم. آنچه می‌خواهیم بهبود روابط دو کشور است.»

بایدن ابراز امیدواری کرد این دیدار به طرفین کمک کند تا «یک رابطه عادی را برقرار کنند و بتوانند در صورتی که بحرانی بوجود آمد، گوشی تلفن را بردارند و با یکدیگر گفتگو کنند.»

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز در آستانه نشست بایدن و شی به خبرنگاران گفت: موضع ما در مورد اصل "چین واحد" تغییر نکرده است، ما قطعا از استقلال تایوان حمایت نمی کنیم، اما می خواهیم شاهد شکوفایی دموکراسی آن باشیم.

پیش از این، کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه برای اولین بار در یک سال گذشته با شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین، با هدف کنترل تنش‌ها بین دو ابرقدرت جهان، دیدار خواهد کرد.

دیدار روسای جمهور آمریکا و چین در حاشیه نشست همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (APEC) در منطقه خلیج سانفرانسیسکو انجام خواهد شد.

گفته می شود مکان گفتگوی دو رئیس جمهور «املاک فیولی» منطقه‌ای در جنوب سانفرانسیسکو و دور از محل برگزاری نشست سران سازمان همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه است.

مقامات ارشد آمریکایی اعلام کردند که انتظار می رود موضوعات جهانی از جنگ اسرائیل و حماس تا حمله روسیه به اوکراین، روابط کره شمالی با روسیه، تایوان، هند و اقیانوسیه، حقوق بشر، ماده مخدر فنتانیل، هوش مصنوعی و همچنین روابط تجاری و اقتصادی "عادلانه" را پوشش دهد.

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود روز جمعه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: "همه موضوعات مطرح خواهند شد؛ همه مسایل روی میز است."

وی ادامه داد: "ما در این مورد کاملاً روشن هستیم. ما می دانیم که تلاش ها برای شکل دادن یا اصلاح چین طی چندین دهه شکست خورده است. اما انتظار داریم که چین به عنوان یک بازیگر اصلی در صحنه جهانی باقی بماند."

بایدن و شی در نوامبر سال گذشته میلادی نیز به مدت ۳ ساعت در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ با یکدیگر دیدار و گفتگو کرده بودند.

انتهای پیام/

ارسال نظر