امارات بدنبال خرید زمین زراعی در مصر

دو منبع آگاه به رویترز از قراردادی خبر دادند که به موجب آن یک شرکت اماراتی مالک حدود ۲۱۰ هزار هکتار از زمین های زراعی مصر می شود.

امارات بدنبال خرید زمین زراعی در مصر

به گزارش مملکت آنلاین به نقل از الخلیج آنلاین، رویترز به نقل از این دو منبع اعلام کرد که شرکت الظاهره امارات در حال انجام مذاکراتی برای خرید زمین های زراعی بیشتری در مصر است.

به گفته رویترز، این دو منبع اعلام نکردند که قرارداد مذکور به زودی امضا می شود یا خیر.

این شرکت اماراتی در حال انجام مذاکراتی از طریق شرکت الظاهره مصر با سازمان پروژه های خدمات ملی وابسته به ارتش مصر است تا زمین هایی را در منطقه توشکا در جنوب مصر خریداری کند.

گفتنی است نیمی از شرکت الظاهره متعلق به هلدینگ ای دی کیو، یکی از صندوق های دولتی ابوظبی است.

رویترز افزود که قرارداد دو طرف ممکن است شامل خرید حدود ۲۱۰ هزار هکتار در چند مرحله از طریق قرارداد خرید و یا اجاره طولانی مدت باشد.

مصر که از بزرگترین واردکنندگان کالاهای اساسی است، به دنبال کاهش هزینه واردات همزمان با کاهش ارزش پول ملی خود است که این کشور را مجبور به تاحیر در پرداخت هرینه واردات گندم کرده است.

گفتنی است امارات متحده عربی رتبه‌ نخست سرمایه‌گذاری خارجی در مصر را دارا است و ۲۹ درصد از کل سرمایه‌گذاری های خارجی در مصر و نیز ۷۲ درصد از سرمایه‌گذاری های کشورهای عربی در مصر را به خود اختصاص داده است.

امارات در زمینه‌ امنیت غذایی و توسعه‌ی پایدار در قاهره سرمایه گذاری می‌کند و بسیاری از شرکت‌های اقتصادی فعال در این زمینه از جمله دو شرکت فعال در حوزه حمل و نقل دریایی مستقر در مصر را خریداری کرده است.

میزان سرمایه‌گذاری های ابوظبی در مصر به حدی است که امارات پس از دولت مصر بزرگترین مالک زمین‌های قاهره است.

با وجود این دو کشور در زمینه‌ی نفوذ امارات در قاره آفریقا اختلافاتی دارند. مصر به دلیل نقش آفرینی قابل توجهی که در پرونده‌های مختلف منطقه دارد در بسیاری از موارد با امارات متحده عربی دچار تضاد منافع شده است.

این مسئله به ویژه در رابطه با بحران سد النضهه آشکار شد. کشور اتیوپی از سال ۲۰۱۲ در حال اجرای پروژه‌ سد النضهه بر روی رود نیل با هدف تامین برق مورد نیاز کشور است، اما احداث این سد باعث کم آبی در مصر و سودان خواهد شد لذا مقامات مصری از متحدان خود و نیز از سازمان ملل متحد درخواست کرده‌اند که مانع از احداث سد مذکور شوند.

در سال ۲۰۲۰، جبهه‌ی مردمی آزادسازی تیگرای علیه دولت اتیوپی دست به اقدامات مسلحانه زد. حاکمان مصر این مسئله را مانعی بر سر راه تکمیل پروژه سد النضهه می‌دانستند اما امارات با حمایت نظامی از دولت اتیوپی به نبرد مسلحانه پایان داد. پس از آن مقامات مصری انتقادات بسیاری علیه نفش‌آفرینی امارات در منطقه آفریقا بیان کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر