اعمال دور جدید تعرفه بر کالاهای چینی لغو می شود

رسانه‌ های غربی گزارش دادند که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا با طرح توافق تجاری میان واشنگتن و پکن موافقت کرده و بر اساس آن، برنامه اعمال دور تازه تعرفه ها بر کالاهای چینی لغو می شود.

اعمال دور جدید تعرفه بر کالاهای چینی لغو می شود

به گزارش مملکت‌آنلاین، روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه نوشت: ترامپ با «توافق تجاری محدود» با چین موافقت کرده است. به دنبال موافقت ترامپ، نرخ تعرفه‌ های فعلی آمریکا بر کالاهای چینی کاهش می‌یابد و همچنین برنامه اعمال تعرفه‌ های جدید که قرار بود از روز یکشنبه آینده به اجرا در آید، لغو می‌شود.
روزنامه واشنگتن پست نیز نوشت: ترامپ روز پنجشنبه جلسه‌ای با مشاوران ارشد خود در کاخ سفید برگزار کرد و در آن جلسه با کاهش تعرفه بر کالاهای چینی موافقت کرد البته به شرط آنکه چین ۵۰ میلیارد دلار محصولات کشاورزی آمریکا را خریداری کرده، قوانین حمایت از مالکیت معنوی را تقویت کرده و بازارهای خدمات مالی خود را باز کند.
«مایکل پیلسبری» کارشناس امور چین که در جلسه با ترامپ حضور داشت، این خبر را به واشنگتن پست اعلام کرد و افزود که این یک «پیشرفت» است. یک مقام ارشد دولت آمریکا که نخواست نامش فاش شود، اظهارات پیلسبری را تایید کرد.
در همین حال، بلومبرگ گزارش داد که بر مفاد قرارداد، توافق حاصل شده است اما متن حقوقی آن هنوز نهایی نشده است.
بلومبرگ به نقل از افراد مطلع نوشت: ترامپ قرارداد تجاری مرحله اول با چین را تایید کرد. بدین ترتیب، دور جدید تعرفه‌ هایی که قرار بود از ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر) بر ۱۶۰ میلیارد دلار کالای مصرفی چینی وضع شود، لغو خواهد شد.

این رسانه غربی افزود: طبق موافقت‌ نامه‌ای که مشاوران تجاری پنجشنبه به ترامپ ارائه کردند، چین وعده داده که کالاهای کشاورزی بیشتری از آمریکا بخرد. به گفته منابع آگاه، در جلسه پنجشنبه در خصوص کاهش احتمالی تعرفه‌های جاری بر محصولات چینی بحث شد. مفاد قرارداد مورد موافقت قرار گرفته است، اما متن حقوقی آن هنوز نهایی نشده است.
احتمال می‌رود امروز جمعه خبر این توافق به صورت رسمی اعلام شود.
ترامپ پنجشنبه ‌شب در پیامی توئیتری نوشت: به «توافق بزرگ» با چین «بسیار» نزدیک می‌شویم. آن‌ها این [توافق] را می‌خواهند، ما هم همین طور.
در ۲۱ ماه گذشته که جنگ تجاری میان دو کشور جریان دارد، آمریکا ۳۶۰ میلیارد دلار و چین ۱۵۰ میلیارد دلار بر کالاهای یکدیگر تعرفه وضع کرده‌اند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر