آیا وزیر دفاع چین ناپدید شده است؟

وزیر دفاع چین ۲ هفته در انظار عمومی دیده نشده است.

آیا وزیر دفاع چین ناپدید شده است؟

به گزارش مملکت آنلاین، خبرگزاری رویترز گزارش داده لی شانگفو، وزیر دفاع چین بیش از دو هفته است که در انظار عمومی ظاهر نشده و در نشستی که قرار بود هفته گذشته در ویتنام شرکت کند نیز حضور نیافت.

این خبرگزاری به نقل از سه منبع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود می‌نویسد لی قرار بود در گردهمایی سالانه همکاری‌های دفاعی ویتنام و چین در روزهای ۷ و ۸ سپتامبر شرکت کند اما این نشست به تعویق افتاد. پکن دلیل این مسئله را «وضعیت نامناسب سلامتی وزیر دفاع» خود عنوان کرده بود. 

در همین حال فایننشال تایمز گزارش داده که این مقام ارشد حزب کمونیست از سمت خود برکنار و در حبس خانگی است. هنوز جزئیات بیشتری در این خصوص در دسترس نیست. 

لغو ناگهانی سفر آقای لی به دنبال جایگزینی بدون توضیح وزیر امور خارجه این کشور پس از غیبتی طولانی صورت می‌گیرد. کین گانگ، که در سالهای اخیر صعود قابل توجهی را در نظام سیاسی چین تجربه کرده بود حتی به عنوان وزیر امور خارجه این کشور هم معرفی شد اخیرا پس از مدتی غیبت به صورت ناگهانی از سمت خود برکنار شد. در مورد آقای گانگ هم مقام‌های چینی ابتدا اعلام کردند که این غیبت به دلایل سلامتی بوده است.

لی شانگفو از ماه مارس به سمت خود به عنوان وزیر دفاع منصوب شده و دیپلمات‌ها و ناظران بین‌المللی می‌گویند او جایگاه نزدیکی به شی جین پینگ، رهبر چین داشته است.

در همین رابطه یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت که واشنگتن از دیدارهای لغو شده لی با ویتنامی‌ها آگاه است. جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده هفته گذشته از هانوی بازدید کرد، جایی که دو طرف بر لزوم همکاری دوجانبه میان یکدیگر تاکید کردند. 

غیبت طولانی مدت لی از انظار عمومی تحلیل‌های متفاوتی را به همراه داشته است. رام امانوئل سفیر ایالات متحده در ژاپن به این واکنش غیر متداولی نشان داد و در صفحه توییتر خود نوشت: «اول کین گانگ، وزیر امور خارجه ناپدید شد و سپس فرماندهان نیروی موشکی و حالا هم لی شانگفو وزیر دفاع در انظار عمومی دیده نشده است. چه کسی بنده این مسابقه ‌بیکاری می‌شود؟ جوانان چینی یا کابینه شی؟»

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پاسخ به سوالی درباره توییت امانوئل به خبرنگاران گفت که از این وضعیت بی‌اطلاع است. 

لی آخرین بار ۲۹ اوت در پکن در حال ارائه یک سخنرانی مهم در یک مجمع امنیتی با کشورهای آفریقایی دیده شد. وی پیش از آن در سفری به روسیه و بلاروس جلساتی در سطوح عالی برگزار کرده بود. وزیر دفاع چین عمدتاً مسئول دیپلماسی دفاعی است و فرماندهی نیروهای رزمی را بر عهده ندارد. او نسبت به وزیر امور خارجه که اغلب در رسانه‌های دولتی ظاهر می شود، چهره عمومی کمتری دارد.

آلفرد وو، دانشیار مدرسه سیاست عمومی لی کوان یو در سنگاپور در این خصوص به رویترز می‌گوید: «ناپدید شدن لی، پس از مدت کوتاهی پس از کین، نشان می‌دهد که سیاست نخبگان چینی چقدر می‌تواند برای دنیای خارج مرموز باشد. چین تحت رهبری شی نیازی به توضیح خود برای جهان احساس نمی کند.»

لی در سال ۲۰۱۸ به دلیل خرید تسلیحات از بزرگترین صادرکننده تسلیحات روسیه، تحریم شده بود. مقامات چینی بارها گفته‌اند که می‌خواهند این تحریم‌ها لغو شود تا گفتگوهای بهتر بین ارتش دو طرف تسهیل شود. لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، در جریان کنفرانس دفاعی در سنگاپور در ماه ژوئن تلاش کرد با لی گفتگو کند، اما طرفین تنها به یک دست دادن اکتفا کردند.

انتهای پیام/

منبع: یورونیوز

ارسال نظر