ممنوع شدن پوشیدن عبای اسلامی در مدارس دولتی فرانسه

وزیر آموزش و پرورش فرانسه روز گذشته و چند روز قبل از آغاز فصل بازگشایی مدارس در این کشور اعلام کرد: پوشیدن عبای اسلامی (ردای گشاد و تمام قد) برای دختران مسلمان در مدارس دولتی فرانسه ممنوع است.

ممنوع شدن پوشیدن عبای اسلامی در مدارس دولتی فرانسه

به گزارش مملکت آنلاین،  گابریل آتال وزیر آموزش و پرورش فرانسه در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی TF1 با ادعای اینکه پوشیدن عبای اسلامی توسط دختران مسلمان ناقض قوانین سکولار فرانسه است، اعلام کرد: از فصل جدید تحصیلی پوشیدن عبای اسلامی توسط دختران مسلمان در مدرسه امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی افزود: وقتی وارد یک کلاس درس می‌شوید، نباید بتوانید فقط با نگاه کردن به دانش‌آموزان، دین آنها را تشخیص دهید.

این اقدام پس از ماه‌ها بحث و جدل میان جناح‌های مختلف در فرانسه درباره آن صورت می‌گیرد، در جریان این بحث و جدل‌ها جناح‌های راست و راست افراطی برای این ممنوعیت فشار آورده بودند ولی جناح‌های چپ معتقد بودند که این ممنوعیت، آزادی‌های مدنی را زیر پا می‌گذارد ولی در نهایت این جناح‌های راست افراطی بودند که حرف خود را بر کرسی نشاندند.

بر اساس قانونی که مارس ۲۰۰۴ در فرانسه به تصویب رسید پوشیدن لباس‌هایی که وابستگی ظاهری مذهبی دانش‌آموزان را نشان می‌دهد در مدارس فرانسه ممنوع شده بود و با تصویب این قانون دختران مسلمان از استفاده از روسری در مدارس این کشور منع شدند اما آنها برای پوشیدن ردای اسلامی تا به حال با هیچ ممنوعیتی مواجه نبودند.

انتهای پیام/

منبع: رویترز

ارسال نظر