ادعا: تسلیحات روسی در حال انتقال به بلاروس است

رئیس جمهوری لهستان تایید کرد، روسیه انتقال تعدادی تسلیحات اتمی کوتاه‌برد به بلاروس را آغاز کرده است؛ اقدامی که معماری امنیتی منطقه و کل ائتلاف نظامی ناتو را تغییر خواهد داد.

ادعا: تسلیحات روسی در حال انتقال به بلاروس است

به گزارش مملکت آنلاین، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آندژی دودا، رئیس جمهوری لهستان این اظهارات را در یک کنفرانس خبری مشترک با مارسلو ربلو دی سوزا، رئیس جمهوری پرتغال مطرح کرد.

وی گفت: من درباره اجرای اطلاعیه‌های صادر شده توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دال بر اینکه تسلیحات اتمی تاکتیکی روسیه به خاک بلاروس منتقل خواهند شد، به رئیس جمهور پرتغال اطلاع دادم. در واقع این روند در حال اجراست و ما در حال مشاهده آن هستیم.

دودا جزئیات بیشتری را مطرح نکرد اما گفت، به طور آشکار این اقدام معماری امنیتی در منطقه را تغییر می‌دهد.

وی افزود: این اقدام نه تنها معماری امنیتی‌ در همسایگی‌مان را تغییر می‌دهد، بلکه به طور همزمان معماری امنیتی در جناح شرقی ناتو را نیز تغییر خواهد داد. بنابراین در حقیقت این اقدام اوضاع کل ائتلاف ناتو را تغییر خواهد داد.

ولادیمیر پوتین و الکساندر لوکاشنکو، همتای بلاروسی‌اش ماه گذشته اعلام کردند که طبق برنامه اعلام شده در مارس سال جاری میلادی، مسکو تعدادی تسلیحات اتمی تاکتیکی به بلاروس منتقل کرد. این در حالی است که آمریکا و ناتو این اقدام را تایید نکرده‌اند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو این لفاظی‌های مسکو را به عنوان اظهاراتی "خطرناک و بی‌پروا" محکوم کرد اما در ژوئیه سال جاری میلادی گفت، ناتو هیچ تغییری در وضعیت اتمی روسیه ندیده است.

تسلیحات اتمی تاکتیکی برای استفاده در میدان‌های نبرد در نظر گرفته شده‌اند. این نوع تسلیحات در مقایسه با کلاهک‌های اتمی قوی‌تر که بر روی موشک‌های دور برد نصب می‌شوند، برد کوتاه و بازدهی کمی دارند.

مقامات در مسکو و مینسک اعلام کرده‌اند که این نوع کلاهک‌ها ممکن است توسط جنگنده‌های سوخوی ۲۵ بلاروس حمل و یا بر موشک‌های کوتاه‌برد اسکندر نصب شوند.

لوکاشنکو گفته بود که میزبانی از تسلیحات اتمی روسیه در کشورش به معنای جلوگیری از اقدامات تهاجمی لهستان خواهد بود. این در حالی است که ورشو می‌گوید اصلا چنین تهدیداتی را مطرح نکرده است. لهستان به اوکراین در جنگ با روسیه، کمک‌های نظامی، انسانی و سیاسی ارائه کرده و در تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه و بلاروس مشارکت دارد.

آندژی دودا همچنین اقدام اخیر وزارت امور خارجه آمریکا در تایید فروش بالقوه ۹۶ فروند هلی‌کوپتر آپاچی ای‌اچ-۶۴ ایی به لهستان را تحسین کرد که منجر به تقویت عظیم پتانسیل دفاعی لهستان و ناتو خواهد شد و نشانه‌ای از روابط ویژه میان واشنگتن و ورشو است.

رئیس جمهوری پرتغال نیز به نوبه خود متعهد به ادامه حمایت‌ها از تلاش‌های اوکراین و دیگر کشورهای منطقه شد و گفت، اوضاع در مرزهای شرقی اروپا به اندازه اوضاع در همسایگی پرتغال برای لیسبون حائز اهمیت است.

وی افزود: ما متحد هستیم، ما همبستگی داریم و بدون شک نگرانی‌های لهستان درباره نظارت دقیق بر تحرکات نگران‌کننده در مرزهای شرقی اروپا یا ناتو را مد نظر قرار می‌دهیم.

مارسلو ربلو دی سوزا تصریح کرد: ما هوشیاریم، ما همبستگی داریم و اهل عمل هستیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر