بنزین و گازوئیل در ترکیه گران شدند

بنزین و دیزل در ترکیه ۲۰ درصد گران‌تر می‌شوند.

بنزین و گازوئیل در ترکیه گران شدند

به گزارش مملکت آنلاین، هم‌زمان با تورم فزاینده در ترکیه از این پس نرخ بنزین و دیزل نیز تا ۲۰ درصد گرانتر می‌شود. دولت اردوغان روز یک‌شنبه ۱۶ ژوئیه اعلام کرد که مالیات سوخت را افزایش داده است.

دلیل این افزایش مالیات ظاهرا وضعیت بحرانی بودجه است. از اوایل سال جاری میلادی بودجه ترکیه در وضعیت قرمز قرار دارد.

در پنج ماه اول سال جاری کسری بودجه دولت به ۲۶۴ میلیارد لیر افزایش یافت که معادل ۱۰ میلیارد دلار است. سال قبل کسری بودجه ۱۲۵ میلیارد لیر بود، یعنی کمتر از نصف امسال.

حال دولت به منظور تقویت بنیه بودجه، مالیات بنزین را از لیتری ۲/۵۲ لیر  تقریبا سه برابر کرده و به ۷/۵۲ لیر رسانده است.

مالیات دیزل بیشتر از بنزین افزایش یافته و از ۲/۰۵ لیر برای هر لیتر به ۷ لیر رسیده است.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که بدین ترتیب قیمت هر لیتر بنزین در پمپ بنزین‌ها حدود ۶ لیر گرانتر شود که معادل ۲۰ درصد برای هر لیتر خواهد بود.

مهمت شیمشک، وزیر جدید دارایی ترکیه که پس از انتخابات به این سمت منصوب شد، تلاش می‌کند با افزایش مالیات‌ها بحران پول رایج و بحران مالی این کشور را مهار کند. مالیات بر ارزش افزوده نیز ۲ درصد افزایش یافته است.

با این حال اقدامات تازه می‌تواند  به افزایش تورم منجر شود که در حال حاضر نیز در ترکیه بالاست. آخرین افزایش قیمت‌ها که توسط سازمان آمار دولتی اعلام شد، ۳۸ درصد بود. اما این رقم نیز مورد تردید است.

کنسرسیوم تحقیقاتی Enag میزان تورم کنونی ترکیه را ۱۰۰ درصد اعلام کرده است.

بحران  دیگری که ترکیه با آن روبروست، تنزل ارزش پول ملی این کشور است. ارزش لیر ترکیه در برابر دلار و یورو از سال ۲۰۱۸ تا کنون بیش از ۸۰ درصد کمتر شده است. این امر باعث شده قیمت کالاهای وارداتی بسیار بالا برود و در نتیجه تورم افزایش یابد.

انتهای پیام/

منبع: دویچه وله

ارسال نظر