مخالفت سوئد با استرداد دو شهروند ترک‌تبار به ترکیه

دیوان عالی سوئد پنجشنبه با استرداد ۲ شهروند ترکیه که آنکارا آنها را عضو یک گروه تروریستی می‌داند، مخالفت کرد؛ حکمی که احتمال دارد بار دیگر تلاش استکهلم برای پیوستن به ناتو را پیچیده کند.

مخالفت سوئد با استرداد دو شهروند ترک‌تبار به ترکیه

به گزارش مملکت آنلاین به نقل از رویترز، ترکیه این ۲ شهروند را عضو جنبش فتح‌الله گولن می‌داند که از سوی آنکارا یک گروه تروریستی خوانده می‌شود.

آنکارا، فتح الله گولن را که در آمریکا زندگی می‌کند، عامل کودتای سال ۲۰۱۶ علیه رجب طیب اردوغان می‌داند.

سسیلیا رنفورس قاضی دیوان عالی سوئد گفت: چالش‌های حقوقی در برابر استرداد این افراد وجود دارد و دولت نمی‌تواند آنها را مسترد کند.

دیوان عالی سوئد در بیانیه‌ای گفت که این افراد به دلیل استفاده از یک برنامه موبایلی که توسط هواداران گولن به کار می‌رفت، از سوی ترکیه مرتکب جرم شناخته شده‌اند.

این دادگاه افزود که طبق قوانین سوئد این اقدام، مشارکت در یک سازمان تروریستی قلمداد نمی‌شود و استرداد آنها باید بر اساس اقداماتی باشد که هم در سوئد و هم در ترکیه مصداق جرم تلقی می‌شود.

تصمیم دیوان عالی سوئد در حالی است که ترکیه هفته جاری پس از ماه‌ها مخالفت، سرانجام با پیوستن استکهلم به ناتو موافقت کرد.

ترکیه، سوئد را متهم کرده که برای مقابله با افرادی که آنکارا آنها را تروریست می‌داند، اقدامات چندانی انجام نمی‌دهد. این مساله یکی از علل اصلی مخالفت ترکیه با پیوستن سوئد به ناتو بود.

اما ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو هفته جاری از موافق ترکیه برای آغاز روند موافقت با عضویت سوئد در این ائتلاف نظامی خبر داد.

وی سه‌شنبه پس از گفت‌وگو با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و اولف کریسترسون نخست‌وزیر سوئد در حاشیه اجلاس سران پیمان آتلانتیک شمالی در ویلنیوس لیتوانی اعلام کرد: ترکیه با انجام اقدامات مقتضی برای پذیرفتن درخواست عضویت سوئد در ناتو موافقت کرده است.

استولتنبرگ در یک کنفرانس خبری گفت: خوشحالم که اعلام کنم اردوغان موافقت کرده است پروتکل الحاق سوئد را در اسرع وقت به مجلس ترکیه ارسال کرده و از نزدیک با مجلس این کشور برای اطمینان از تصویب آن همکاری کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر