حمایت بایدن از عضویت سوئد در ناتو

رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا بر حمایت کامل واشنگتن از پیوستن سوئد در ناتو تأکید کرد.

حمایت بایدن از عضویت سوئد در ناتو

به گزارش مملکت آنلاین، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا چهارشنبه شب به وقت تهران در سخنانی اظهار کرد که پیوستن کشور سوئد در ناتو بر قدرت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی می‌افزاید.

بایدن افزود: ما از عضویت سوئد در ناتو به طور کامل حمایت می‌کنیم ومشتاقانه منتظر تکمیل فرآیند پیوستن سوئد به ناتو می‌مانیم.

رئیس جمهور آمریکا این اظهارات را در کاخ سفید و در دیدار با اولف کریسترسن، نخست وزیر سوئد عنوان کرده است.

سوئد و فنلاند به سیاست دیرینه خود درباره بی‌طرفی نظامی پس از حمله ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ روسیه به اوکراین پایان دادند و هر دو درخواست عضویت در ناتو را ارائه کردند و دنبال حمایت از سوی این ائتلاف نظامی هستند.

فنلاند با داشتن بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه در آوریل ۲۰۲۳ به ناتو ملحق شد اما عضویت سوئد همچنان از سوی ترکیه و مجارستان به تعویق افتاده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در مقابل پیوستن سوئد به ناتو مقاومت می‌کند و استکهلم را متهم کرده که از گروه‌های شبه نظامی کرد و همچنین افراد مرتبط با کودتای نافرجام ۲۰۱۶ علیه آنکارا حمایت می‌کند.

اخیرا اردوغان سوئد را به دلیل صدور مجوز هتک حرمت قرآن محکوم کرده است؛ هر چند استکلهم به دنبال محکومیت‌های گسترده، عقب‌نشینی کرد. پلیس سوئد اجازه برگزاری تجمع اعتراضی در مقابل مسجدی در مرکز استکهلم را صادر کرد و آن را آزادی بیان دانست.

دولت سوئد پس از موج گسترده‌ای از محکومیت‌های بین المللی، سوزاندن قرآن کریم در استکهلم را محکوم کرد و آن را «اقدامی ضد اسلامی» توصیف کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر