کره جنوبی، سفیر چین را احضار کرد

کره جنوبی سفیر چین در این کشور را در اعتراض به هشدار این سفیر به سئول با این مضمون که در رقابت بین پکن و واشنگتن دست به "قمار اشتباه" نزند احضار کرده و این صحبت را تحریک آمیز و به مثابه مداخله احتمالی در امور داخلی کره جنوبی دانست.

کره جنوبی، سفیر چین را احضار کرد

به گزارش مملکت آنلاین به نقل از خبرگزاری رویترز، شینگ هایمینگ، سفیر چین در کره جنوبی روز پنجشنبه این اظهارنظر را در دیدار با لی جائه میونگ، رئیس اصلی‌ترین حزب مخالف دولت سئول مطرح کرده و همچنین از سئول خواست دست از "قطع کردن ارتباطش" با چین برداشته و روابط دیپلماتیک و اقتصادی دو کشور را احیا کند.

شینگ، سئول را از بابت ایجاد مشکلات در روابط دوجانبه به دلیل احترام نگذاشتن به منافع اساسی پکن از جمله منافع مرتبط با مساله تایوان و تحت نفوذ آمریکا قرار داشتن مقصر دانست.

بر اساس یک بیانیه منتشر شده از سوی سفارت چین در کره جنوبی تصریح شد: "روابط چین-کره جنوبی با مشکلات زیادی مواجه است. روشن است که چین از این بابت مقصر نیست. ما امیدواریم که کره جنوبی صادقانه پای تعهدش ایستاده و به وضوح به نگرانی‌های بنیادین چین همچون مساله تایوان احترام بگذارد."

این مقام چینی همچنین نسبت به "قضاوت اشتباه درباره چین به دلیل دخیل بودن عوامل خارجی همچون فشارهای آمریکا" هشدار داد.

او اظهار کرد: من می‌توانم به شما اطمینان دهم کسانی که بر سر شکست خوردن چین قمار می‌کنند قطعا از بابت آن پشیمان خواهند شد.

وزارت امور خارجه کره جنوبی اعلام کرد، چانگ هو جین، معاون اول وزیر امور خارجه این کشور در پی ایراد این صحبت‌ها، شینگ را احضار کرده و به او هشدار داد که اظهارنظرهایش " تحریک آمیز"‌ بوده و از بابت این موضوع "اظهار تاسف شدید" می‌کند.

چانگ گفت، این انتقادهای علنی از سیاست سئول "با طرح محتواهای نادرست و بیانات غیرقابل تحمل" می‌تواند به عنوان مداخله در  سیاست داخلی در نظر گرفته شود.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در صحبت درباره این انتقادات سفیر چین از سئول گفت، چالشهای فعلی در روابط چین-کره جنوبی "توسط چین ایجاد نشده است."

او در یک نشست مطبوعاتی عادی در شهر پکن بیان کرد: "وظیفه شینگ، سفیر چین در کره جنوبی، تعامل گسترده با دولت، احزاب سیاسی و مردم متعلق به تمامی اقشار کره جنوبی و تبادل نظر بر سر روابط دوجانبه و مسائل مهم برای دو طرف و به اشتراک گذاری مواضع و نگرانی‌های چین است."

وانگ همچنین از سئول خواست تا به اصل چین واحد پایبند باشد و مسائل مربوط به تایوان را به شیوه ای "محتاطانه" مدیریت کند.

 وی افزود که مسئله تایوان صرفا جزء "امور داخلی چین" است.

حزب اپوزیسیون متعلق به لی جائه میونگ از یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی به دلیل در پیش گرفتن دیپلماسی نابرابری عمدتا به نفع ائتلافش با آمریکا و به بهای آسیب به روابط با چین، شریک اصلی تجاری سئول، انتقاد کرده است.

وزارت امور خارجه کره جنوبی در بیانیه ای گفت: "چانگ، معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی، به شینگ، سفیر چین به روشنی هشدار داد که او مسئول تمام عواقب خواهد بود."

یون سوک یول، به دنبال آن بوده، در بحبوحه تشدید رقابت بین آمریکا و چین، محتاطانه عمل کند، اما سئول و پکن در ماه آوریل در واکنش به اظهاراتی که او در مورد تایوان مطرح کرد، جدال لفظی پیدا کردند.

یون سوک یولدر مصاحبه‌ای با رویترز گفته بود، تشدید تنش‌ها پیرامون مساله تایوان به دلیل تلاش برای تغییر وضعیت موجود با توسل به زور بوده و او با چنین تغییری مخالف است.

شینگ همچنین در صحبتهایش از روابط اقتصادی حرف زده و گفت کسری تجاری کره جنوبی به دلیل تلاش‌های این کشور برای "قطع ارتباط با چین" بدتر شده است، اما اگر اعتماد را در روابط دوجانبه احیا کند، می‌تواند از مزایای رشد اقتصادی چین برخوردار شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر