خط لوله آمونیاک تولیاتی- اودسا در منطقه خارکیف اوکراین منفجر شد

وزارت دفاع روسیه امروز (چهارشنبه) اعلام کرد، یک گروه «خرابکار اوکراینی» خط لوله آمونیاک تولیاتی- اودسا را در منطقه خارکیف منفجر کرده و تلفاتی را میان غیرنظامیان موجب شدند.

خط لوله آمونیاک تولیاتی- اودسا در منطقه خارکیف اوکراین منفجر شد

به گزارش مملکت آنلاین، وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای عنوان کرد: در تاریخ ۵ ژوئن ساعت حدود ۲۱:۰۰ به‌وقت مسکو، یک گروه خرابکار اوکراینی و یک گروه تجسسی خط لوله آمونیاک تولیاتی-اودسا را در منطقه روستای ماسیوتوفکا واقع در خارکیف منفجر کرد.

این وزارتخانه ضمن "تروریستی" خواندن این حمله، تاکید کرد که تعدادی از غیرنظامیان در این حمله قربانی شدند و بدین ترتیب کمک‌های درمانی ضروری را دریافت کردند.

وزارت دفاع روسیه افزود: در حال حاضر، بقایای آمونیاک از طریق بخش‌های آسیب‌دیده خط لوله از خاک اوکراین تخلیه می‌شود. هیچ تلفاتی در میان سربازان روس وجود ندارد.

نگرانی از بروز فاجعه زیست محیطی در اوکراین

پس از آنکه بزرگترین خط لوله انتقال آمونیاک جهان در خارکیف اوکراین منفجر شد، نگرانی از بروز یک فاجعه زیست محیطی دیگر در این کشور ایجاد شده است.

مسکو تصاویری را منتشر کرده که شکیل ابری از گاز بر روی یک منطقه جنگلی نزدیک به شهر ماسیوتیوکا در "منطقه خاکستری" بین خطوط روسیه و اوکراین در شمال کوپیانسک که ایستگاه پمپاژ خط لوله آمونیاک را در خود جای داده منتشر کرده است.

آمونیاک ماده اصلی در تولید کود نیترات است که روسیه یکی از تولیدکنندگان اصلی آن در جهان محسوب می‌شود. اما به شدت سمی است و می‌تواند باعث ایجاد خارش در ریه‌ها، گلو، بینی و چشم‌ها شود.

روسیه و اوکراین یکدیگر را به حمله اخیر محکوم می‌کنند. اگر شکستگی این خط لوله انتقال آمونیاک تایید شود، انتشار گاز آن می‌تواند برای هرکسی که در آن نزدیکی زندگی می‌کند، کشنده باشد.

این دورنمای هولناک تنها یک روز پس از آن رخ می‌دهد که سد نوا کاخوفکا در جنوب اوکراین در یک سری انفجارها به شدت آسیب دید که باعث سیل گسترده در شهرها و روستاهای منطقه خرسون شد و حدود ۴۰ هزار نفر را مجبور به ترک خانه‌های خود کرد.

این خط لوله از ۱۵۳۴ مایل از "تولیاتی" روسیه در رودخانه ولگا تا سه بندر دریای سیاه در جنوب اوکراین از جمله اودسا امتداد دارد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفته طرح‌هایی برای تخلیه مردم از سه روستای تحت کنترل اوکراین در خط مقدم در حال انجام است و این را هم گفته که خط لوله آمونیاک در اثر آتش توپخانه روس‌ها آسیب دیده است.

فیلمی که ظاهرا یک ابر گاز آمونیاکی را نشان می‌دهد، نخستین بار توسط "دنیل بزسونف"، معاون وزیر اطلاعات در دونتسک منتشر شد.

گاز آمونیاک در دمای اتاق بی رنگ است، اما انفجارها می‌توانند گرد و غبار، زباله یا مواد دیگر را برای ایجاد یک ابر قابل مشاهده از دود ایجاد کنند به خصوص اگر آمونیاک با مواد دیگر واکنش نشان دهد.

گلوله باران این خط لوله می‌تواند ابتکار غلات دریای سیاه را درهم بشکند؛ پیمانی که با میانجی‌گری سازمان ملل و ترکیه برای کمک به مقابله با بحران جهانی غذایی که با حمله پوتین به اوکراین وخیم‌تر شده است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری اسپوتنیک

ارسال نظر