پارلمان اسپانیا منحل شد

نخست وزیر اسپانیا در واکنش به نتایج نامطلوب حزب سوسیالیست در انتخابات محلی و منطقه‌ای دیروز (۲۸ مه/ هفت خرداد) از انحلال پارلمان و برگزاری زودتر از موعد انتخابات عمومی در ۲۳ ژوئیه (یکم مرداد) خبر داد.

پارلمان اسپانیا منحل شد

به گزارش مملکت آنلاین، پس از شب انتخاباتی غم‌انگیز اسپانیا برای حزب سوسیالیست (Partido Socialista/ PSOE)، پدرو سانچز (Pedro Sánchez) نخست وزیر اسپانیا تصمیم گرفت تا به منظور جلوگیری از روند فرسایشی ماه‌های آتی در تقابل با جناح راستی که پس از پیروزی چشمگیر انتخابات دیروز، جسورانه‌تر رفتار خواهد کرد، انتخابات عمومی را که انتظار می‌رفت در ماه دسامبر برگزار شود، زودتر از موعد برگزار کند.

هیئت وزیران اسپانیا بعدازظهر امروز به این تصمیم شکل قانونی خواهد داد.

به نوشته ال پائیس، سانچز که در طول دوران حرفه‌ای خود بارها نسبت به اتخاذ تصمیم‌های پرخطر اقدام کرده، اکنون در راستای یکی از پرخطرترین تصمیم‌های خود گام برداشته است. سانچز به این ترتیب حتی از موقعیت ریاست اسپانیا بر اتحادیه اروپا چشم‌پوشی می‌کند و از اسپانیایی‌ها می‌خواهد تا سریع‌تر برای تعیین روند سیاسی مورد نظر خود تصمیم بگیرند.

به نوشته تارنمای پوبلیکو، پارلمان یا کورتس خنرالس (Cortes Generales) که سانچز نسبت به انحلال آن اقدام کرده است، نهادهای قانونگذاری دو مجلسی اسپانیا هستند که از کنگره نمایندگان و سنا تشکیل شده است.

انتخابات دیروز (یکشنبه) اگرچه به تجدید اتاق‌های قانونگذاری منطقه‌ای و شوراهای شهر می‌انجامد اما معنای سیاسی گسترده‌تری نیز دارد؛ چرا که نتایج این رویداد سیاسی، مقدمه‌ای برای انتخابات عمومی است که برای تعیین نمایندگان کنگره و سنا ۲۳ ژوئیه (یکم مرداد) برگزار خواهد شد. پیشتر انتظار می‌رفت که انتخابات عمومی پیش از پایان سال جاری میلادی (دسامبر ۲۰۲۳/ آذر- دی) برگزار شود.

اسپانیایی‌ها با بازگشت به پای صندوق‌های رای همچنین باید تصمیم بگیرند که نخست وزیر بعدی چه کسی باشد.

به دنبال برگزاری انتخابات ایالت‌های خودمختار و شهرداری‌های اسپانیا (۲۸ مه/ هفت خرداد)، حزب مردمی (Partido Popular/ PP) از جناح راست میانه موفق شد با پیروزی در هفت ایالت از ۱۰ شهر بزرگ اسپانیا (لا ریوخا، بالئارس، والنسیا، آراگون، کانتابریا، مادرید و مورسیا) و کنار زدن سوسیالیست‌ها، کنترل اکثریت خودمختاری‌های این کشور را به دست آورد.

طبق اعلام نتایج رسمی، حزب سوسیالیست (Partido Socialista/ PSOE) به رهبری سانچز نخست وزیر اسپانیا در انتخابات دیروز متحمل شکست سنگینی شد و حزب راستگرای مردمی، قدرت در مهم‌ترین دولت‌های محلی کشور را دوباره به دست گرفت.

حزب مردمی به رهبری آلبرتو نونیِز فِیخو (Alberto Núñez Feijóo) که این انتخابات را به یک همه‌پرسی درمورد عملکرد پدرو سانچز تبدیل کرده بود، به یکی از اهداف اصلی خود دست یافت و حزب او بیشترین تعداد آرا در انتخابات شهرداری‌ها را از آن خود کرد.

بر اساس داده‌های رسمی منتشر شده، با شمارش ۹۹ درصد آرا، حزب مردمی کمی بیش از ۷ میلیون رای (۳۱.۵ درصد) در برابر ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار رای (۲۸.۱ درصد) سوسیالیست‌های پدرو سانچز را به دست آورد.

انتهای پیام/

منبع: تارنمای روزنامه ال پائیس اسپانیا

ارسال نظر