نخستین هواپیمای چینی پرواز کرد

نخستین پرواز هواپیمای ساخت چین در مسیر شانگهای به پکن انجام شد.

نخستین هواپیمای چینی پرواز کرد

به گزارش مملکت آنلاین، اولین جت مسافربری ساخت چین، پس از مدت‌ها آزمون و بررسی‌های فنی، بالاخره نخستین پرواز تجاری خود را روز یکشنبه ۲۸ مه انجام داد.

چینی‌ها مدت‌هاست که به دنبال رقابت با غول‌های صنعت هواپیماسازی همچون بوئینگ و ایرباس هستند اما تاکنون در این امر موفق نشده‌ بودند. با این حال انجام نخستین پرواز هواپیمای C919 می‌تواند نقطه عطفی برای این صنعت در چین باشد. 

طبق گزارش روزنامه چاینا دیلی، شرکت هوانوردی تجاری چین این هواپیما را ساخته است. هواپیمای C919 در نخستین پرواز خود میزبان ۱۳۰ مسافر بود که از فرودگاه شانگهای هونگ کیائو به سمت پکن پرواز کرد. این پرواز در کمتر از دو ساعت به مقصد خود رسید. 

این پرواز توسط شرکت هواپیمایی چین شرقی انجام شد و روی بدنه هواپیما عبارت «نخستین C919 در جهان» نقش بسته بود. 

اولین پرواز تجاری C919 در حالی انجام شد که شرکت چینی به دنبال ورود به بازار جت‌های تک راهرو است که در حال حاضر بازار آن متعلق به شرکت‌های بوئینگ و ایرباس است. هواپیماهای A320 ایرباس و همچنین بوئینگ B737 در حال حاضر محبوب‌ترین این مدل‌ها هستند و برای پروازهای داخلی و خارجی کوتاه مدت استفاده می‌شوند. 

هرچند چین بسیاری از قطعات این هواپیما را طراحی کرده است اما برخی از قطعات کلیدی آن همچون موتور همچنان از غرب تهیه می‌شود. طبق گزارش‌های رسانه‌های چینی شرکت سازنده قصد دارد سالانه ۱۵۰ فروند از این هواپیما را طی پنج سال آینده بسازد.

این هواپیما به مدت ۱۶ سال در حال تولید بود و برد حداکثری آن حدود ۵ هزار و ۶۳۰ کیلومتر خواهد بود و برای جابه‌جایی حداکثر ۱۶۸ مسافر طراحی شده است.

انتهای پیام/

منبع: یورونیوز

ارسال نظر