آمریکا، جمهوری آذربایجان را به تخریب میراث معنوی ارمنستان متهم کرد

جمهوری آذربایجان در گزارش وزارت امورخارجه آمریکا از وضعیت آزادی مذهبی سال ۲۰۲۲ به تخریب میراث فرهنگی و مذهبی ارمنستان در قره‌باغ کوهستانی و مناطق اطراف آن متهم شده‌است.

آمریکا، جمهوری آذربایجان را به تخریب میراث معنوی ارمنستان متهم کرد

به گزارش مملکت آنلاین، آمریکا، جمهوری آذربایجان را به تخریب میراث معنوی ارمنستان در قره باغ کوهستانی متهم کرد.

در گزارش بین المللی آزادی مذهبی در سال ۲۰۲۲ وزارت امورخارجه آمریکا، جمهوری آذربایجان در فهرست کشورهای تحت کنترل ویژه قرار گرفت.

بر اساس این گزارش وضعیت آزادی مذهبی در جمهوری آذربایجان در سال گذشته میلادی رشد منفی داشته، ضمن آنکه تخریب میراث معنوی ارمنستان توسط باکو در منطقه قره باغ کوهستانی نیز از جمله اقدامات منفی این کشور در نظر گرفته شده است.

در گزارش مزبور تمایل دولت باکو برای حفاظت و نگهداری از میراث مذهبی و فرهنگی قره باغ کوهستانی و مناطق اطراف آن زیر سوال رفته است.

پیش از این در ماه فوریه (بهمن/ اسفند) انار کریموف وزیر پیشین فرهنگ جمهوری آذربایجان ایجاد کارگروهی با هدف حذف کتیبه های ارمنی از کلیساها را «غیر واقعی» خوانده بود.

اما براساس اسناد موجود، به نظر می رسد دولت باکو در پی خشم جامعه بین الملل از این طرح صرفنظر کرده باشد. پارلمان اروپا نیز در ماه مارس (اسفند/ فروردین) سال‌جاری سیاست مستمر جمهوری آذربایجان در زدودن و انکار میراث فرهنگی ارمنستان در قره باغ کوهستانی را محکوم کرد.

کمیسیون آمریکا در امور آزادی مذهبی بین المللی (USCIRF) در این خصوص توصیه کرده است که دولت ایالات متحده برای بازسازی، حفظ و حراست از اماکن مذهبی و یا فرهنگی قره باغ کوهستانی و مناطق اطراف آن، بودجه ای را به آژانس توسعه بین المللی آمریکا و سفارت ایالات متحده در باکو اختصاص دهد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری «آرمن پرس»

ارسال نظر