اسناد محرمانه آمریکا افشا شد / مقامات ایالات متحده در جستجوی افشاگر

اسناد محرمانه‌ای از آمریکا که در فضای مجازی منتشر شده و جزئیاتی از دفاع هوایی اوکراین گرفته تا آژانس جاسوسی موساد اسرائیل را در بر دارد، مقامات آمریکایی را به تکاپو برای شناسایی منبع افشاگر واداشته و برخی کارشناسان می‌گویند که ممکن است عامل افشاگر یک آمریکایی باشد.

اسناد محرمانه آمریکا افشا شد / مقامات ایالات متحده در جستجوی افشاگر

به گزارش مملکت آنلاین، مقامات آمریکایی می‌گویند که گستردگی موضوعات مطرح شده در این اسناد که به جنگ در اوکراین، چین، خاورمیانه و آفریقا می‌پردازد، نشان می‌دهد که ممکن است اسناد فوق توسط یک آمریکایی افشا شده باشد، نه عاملی در یک کشور متحد.

مایکل مالروی، یک مقام ارشد سابق پنتاگون در مصاحبه‌ای به رویترز گفت: در حال حاضر تمرکز بر این است که آیا این یک درز اطلاعاتی از طرف ایالات متحده بوده یا خیر، زیرا بسیاری از اسناد فقط در دست ایالات متحده بوده است.

مقامات آمریکایی می‌گویند که تحقیقات در مراحل اولیه خود است و کسانی که آن را انجام می‌دهند این احتمال را رد نکرده‌اند که عناصر طرفدار روسیه در پشت این افشاگری قرار داشته باشند. این درز اطلاعاتی یکی از جدی‌ترین نقض‌های امنیتی از سال ۲۰۱۳ به شمار می‌آید. درآن زمان بیش از ۷۰۰ هزار سند، فیلم و اسناد دیپلماتیک در وب‌سایت ویکی‌لیکس ظاهر شد.

سفارت روسیه در واشنگتن و کرملین به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخی ندادند.

پس از افشای این درز اطلاعاتی، رویترز بیش از ۵۰ سند با عنوان "محرمانه" و "فوق محرمانه" را که برای اولین بار در ماه گذشته در ‌سایت‌های رسانه‌های اجتماعی مثل دیسکورد و فورچان ظاهر شد، بررسی کرده است. در حالی که برخی از این اسناد هفته‌ها پیش منتشر شده بودند، وجود آنها برای اولین بار در روز جمعه توسط روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش شد.

انتهای پیام/

منبع: رویترز

ارسال نظر