فنلاند بطور رسمی عضو ناتو شد

کشور فنلاند به طور رسمی سی‌ویکمین عضو ناتو شد.

فنلاند بطور رسمی عضو ناتو شد

به گزارش مملکت آنلاین، ماتئوس موراویتسکی، نخست وزیر لهستان در توئیتی در اکانت رسمی خود نوشت: فنلاند رسماً به عضویت ناتو درآمد، تبریک می‌گویم. از این پس، این اتحاد دارای ۳۱ کشور است. شرکایی قوی که تضمین کننده امنیت برای لهستان، منطقه و کل جهان هستند.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ساعاتی پیش اعلام کرد فنلاند از امروز (سه‌شنبه) به این ائتلاف نظامی می‌پیوندد و در تمام وظایف آن شرکت می‌کند.

او در این خصوص گفت: «فنلاند از امروز تضمین‌های امنیتی کاملی را که عضویت در ناتو ارائه می‌دهد، دریافت خواهد کرد. عضویت فنلاند برای ائتلاف و برای منطقه بالتیک بسیار مهم است».

این اعلام با واکنش مقامات روسیه همراه شد و «الکساندر گروشکو» معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی «ریانووستی» در واکنش به اظهارات استولتنبرگ گفت مسکو قابلیت‌های نظامی خود را در جهت‌های غربی و شمال غربی تقویت خواهد کرد.

 سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه هم هشدار داده پیوستن فنلاند به اتحاد نظامی ناتو و اقدام ناتو برای افزایش آمادگی رزمی خود خطر درگیری را افزایش می‌دهد. 

گفتنی است فنلاند و سوئد، با توجه به رویداد‌های اوکراین در ماه مه سال گذشته، درخواست‌های خود را برای پیوستن به این ائتلاف به دبیرکل ناتو ارسال کردند.

در ابتدا، ترکیه روند بررسی این درخواست‌ها را رد کرد، اما در ۲۹ ژوئن سال جاری، ترکیه، سوئد و فنلاند یک یادداشت امنیتی امضا کردند که تمام نگرانی‌های آنکارا را در نظر می‌گرفت. کمیسیون سیاست خارجی پارلمان ترکیه نیز در ۲۳ مارس تصویب پروتکل عضویت فنلاند در ناتو را مورد بررسی قرار داده و با آن موافقت کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر