تایید جنایت جنگی روسیه در اوکراین

سازمان ملل متحد اعلام کرد: روسیه در اوکراین مرتکب جنایت جنگی شده اما نسل‌کشی صورت نگرفته است .

تایید جنایت جنگی روسیه در اوکراین

به گزارش مملکت آنلاین، سازمان ملل متحد در گزارشی می‌گوید که ارتش روسیه در اوکراین مرتکب جنایات جنگی شده هرچند شواهدی مبنی بر اینکه این جنایت نسل‌کشی قلمداد شوند، وجود ندارد.

کمیسیون مستقل بین المللی تحقیق درباره اوکراین در گزارش خود که روز پنجشنبه ۱۶ مارس توضیحات کامل و مفصلی در خصوص نتایج یافته‌های خود در اوکراین ارائه کردند. 

این گزارش به حوادث قتل، شکنجه و تجاوز به غیرنظامیان اشاره می کند، اما نویسندگان گزارش می‌گویند که هیچ مدرک صریحی وجود ندارد که انگیزه نیروهای ارتش روسیه به نیت نسل کشی صورت گرفته باشد و تاکید کردند که قرار گرفتن در این طبقه‌بندی نیازمند انجام تحقیقات بیشتر است. 

«اریک موسه»، رئیس تیم تحقیقاتی سازمان ملل متحد در این رابطه می‌گوید گفت: «ما به این نتیجه نرسیدیم که نسل‌کشی در اوکراین رخ داده است البته ما در حال پیگیری انواع شواهد در این رابطه هستیم و جنبه‌هایی وجود دارد که ممکن است پرسش‌هایی را در خصوص جنایت نسل‌کشی ایجاد کند.» 

این هیئت همچنین گفت که انتقال غیرقانونی کودکان از اوکراین توسط مقامات روسیه «جنایت جنگی» است.

«یاسمینکا جمهور»، کمیسر تحقیقات سازمان ملل در خصوص جنگ اوکراین اوکراین توضیحاتی را در رابطه با وضعیت انتقال اجباری و اخراج کودکان از داخل اوکراین به روسیه ارائه داد. او در این خصوص می‌گوید: «آمار و ارقام ارائه شده از سوی طرف‌های مختلف بسیار متفاوت است. ما در تحقیقات خود چندین مکان را شناسایی کردیم که از آنجا به صورت قطعی اخراج و انتقال کودکان به نقاط دیگری در روسیه اتفاق افتاده است.» 

این کمیسیون همچنین می‌گوید که تحقیقاتش نشان داده که حملات روسیه به زیرساخت‌های انرژی و آب در اوکراین نیز می‌تواند جنایت علیه بشریت در نظر گرفته شود. 

این گزارش بالاترین سطح تحقیق بین‌المللی است که تاکنون در خصوص جنگ در اوکراین صورت گرفته است. سه عضو این کمیسیون کارشناسان مستقل حقوق بشر هستند و کارمندان آن از سوی شورا و دفتر حقوق بشر سازمان ملل حمایت شده و بودجه دریافت می کنند.

در این گزارش همچنین تاکید شده که مقام‌های روسی به درخواست‌ها برای اطلاعات جهت تکمیل گزارش پاسخی نداده‌اند.

انتهای پیام/

منبع: یورونیوز

ارسال نظر