نفت دست به عصا شد

قیمت نفت روز پنج‌شنبه در پی کاهش بیش از حد انتظار ذخایر آمریکا و امیدواری به احیای چین که نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد اقتصادی و مصرف سوخت تحت تاثیر افزایش بیشتر نرخ بهره آمریکا را تا حدودی تخفیف داد، وضعیت ثابتی پیدا کرد.

نفت دست به عصا شد

به گزارش مملکت آنلاین،بهای معاملات نفت برنت با دو سنت افزایش، به ۸۲ دلار و ۶۸ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک سنت کاهش، به ۷۶ دلار و ۶۵ سنت در هر بشکه رسید. معاملات نفت برنت روز چهارشنبه با ۰.۸ درصد کاهش و شاخص نفت آمریکا با ۱.۲ درصد کاهش، بسته شده بود.

بهای معاملات نفت روز سه شنبه پس از اظهارات جروم پاول، رئیس فدرال رزرو که اعلام کرد بانک مرکزی آمریکا در واکنش به آمار اقتصادی اخیر، احتمالا ناچار خواهد شد نرخ بهره را بیش از حد انتظار افزایش دهد، بیش از سه درصد سقوط کرده و بزرگترین کاهش روزانه از اوایل ژانویه به این طرف را به ثبت رسانده بود.

سورو سرکار، تحلیلگر انرژی ارشد در بانک دی بی اس در این باره گفت: قیمت نفت همچنان تحت تاثیر اظهارات پاول و احتمال بالای افزایش ۵۰ واحدی نرخ بهره آمریکا به جای افزایش ۲۵ واحدی، قرار دارد. قیمت نفت در طول سال، بین انتظارات پیرامون افزایش نرخ بهره و تورم از یک سو و بازگشایی چین از سوی دیگر، گرفتار خواهد ماند.

اگر چه واردات نفت به چین در دو ماه نخست سال ۲۰۲۳، حدود ۱.۳ درصد کاهش یافت اما تحلیلگران به شتاب گرفتن واردات این کشور در فوریه به عنوان نشانه بهبود تقاضا برای سوخت پس از رفع محدودیت‌های کرونایی توسط پکن، اشاره کردند.

در کنفرانس انرژی سراویک در هیوستون آمریکا، هیثم الغیص، دبیرکل اوپک اظهار کرد تقاضای چین برای نفت در سال ۲۰۲۳، بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه در روز رشد خواهد کرد و اوپک نسبت به این موضوع خوش بینی محتاطانه ای دارد.

در این بین، آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته، ۱.۷ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است که برخلاف پیش بینی تحلیلگران از رشد این ذخایر به میزان ۳۹۵ هزار بشکه بوده و روند رشد ۱۰ هفته ای این ذخایر سرانجام متوقف شده است.

اما همین آمار نشان داد ذخایر بنزین آمریکا به میزان ۱.۱ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است که کمتر از ۱.۹ میلیون بشکه کاهش پیش بینی شده از سوی تحلیلگران بود و به نگرانی‌ها پیرامون تقاضا، افزود. ذخایر سوخت‌های تقطیری به میزان ۱۳۸ هزار بشکه رشد کرد در حالی که انتظار می رفت این ذخایر یک میلیون بشکه کاهش پیدا کند.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد شرکت OANDA در یادداشتی نوشت: با وجود گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا که نخستین کاهش هفتگی ذخایر نفت در سال میلادی جاری را نشان داد، ابهامات پیرامون تقاضا برای نفت در کوتاه مدت، روی قیمت نفت سنگینی می کند. تا زمانی که نشانه‌های واضحی از بهبود تقاضای چین مشاهده نشود، قیمت نفت قادر به افزایش چندانی نخواهد بود.

بانک بارکلیز پیش بینی قیمت نفت در سال ۲۰۲۳ را به دلیل انعطاف پذیری بیش از حد انتظار تولید روسیه، کاهش داد و پیش بینی کرد بازار ممکن است به دلیل رشد تقاضای چین، در نیمه دوم سال با کمبود روبرو شود.

این بانک قیمت مورد پیش بینی برای نفت برنت را شش دلار در هر بشکه کاهش داد و ۹۲ دلار اعلام کرد و قیمت وست تگزاس اینترنت را ۸۷ دلار در هر بشکه پیش بینی کرد که هفت دلار کمتر از برآورد قبلی بود. بارکلیز همچنین پیش بینی کرد میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت در سال ۲۰۲۴ به ۹۷ دلار و وست تگزاس اینترمدیت به ۹۲ دلار خواهد رسید. با این حال، بارکلیز هشدار داد ریسک کاهش سرعت فعالیت اقتصادی به دلیل فعالیت صنعتی ثابت و ادامه تحکیم سیاست پولی، وجود دارد.

در این بین، گروهی از سناتورهای هر دو حزب آمریکا اعلام کردند لایحه‌ای را مجددا معرفی کرده‌اند تا تولیدکنندگان اوپک را برای متوقف کردن کاهش تولید، تحت فشار قرار دهند. لایحه نه به کارتل‌های تولیدکننده و صادرکننده نفت یا نوپک توسط چاک گریسلی، سناتور جمهوریخواه، ایمی کلوبوچار، سناتور دموکرات و سناتورهای دیگر در کمیته قضایی کنگره مجددا مطرح شده است.

بر اساس گزارش رویترز، اگر این لایحه تصویب شده و به عنوان قانون توسط رئیس جمهور آمریکا امضا شود، قانون ضد انحصارطلبی آمریکا را تغییر داده و مصونیتی که اعضای اوپک پلاس و شرکت‌های ملی نفت آنها در برابر شکایت‌های مربوط به دستکاری قیمت نفت، برخوردار بودند را حذف می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر