آماده‌باش در روسیه / دلیل: پرواز پهپادها در آسمان

در پی پرواز پهپادها بر فراز روسیه، مقامات روس برای مقابله با حملات احتمالی در حالت آماده باش قرار گرفتند و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور نیز دستور تشدید کنترل‌های مرزی را صادر کرد.

آماده‌باش در روسیه / دلیل: پرواز پهپادها در آسمان

به گزارش مملکت آنلاین، همچنین در پی پرواز این پهپادها بر فراز روسیه مقامات هواپیمایی روسیه حریم هوایی اطراف فرودگاه شهر سن پترزبورگ را برای حدود سه ساعت بستند.

وزارت دفاع روسیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش این کشور یک جلسه آموزشی با مقامات کنترل ترافیک هوایی غیرنظامی با تمرکز بر کشف، رهگیری و شناسایی هدف متجاوز برگزار کرده است.

فرمانداران و سایر مقامات روس سه‌شنبه شب در مجموع مشاهده حدود ۱۲ هواپیمای بدون سرنشین را گزارش کردند.

تنها در یک مورد به نظر می‌رسد که یک پهپاد حمله‌ای موفقیت‌آمیز انجام داده و باعث آتش‌سوزی در یک پالایشگاه نفت در تواپسه در منطقه کراسنودار در فاصله ای نه چندان دور از مرز اوکراین شده است.

در تواپسه، ساکنان از شنیدن صدای دو انفجار خبر دادند که به دنبال آن آتش سوزی در یک پالایشگاه نفت محلی رخ داد. آتش بلافاصله خاموش شد. اداره شهر تواپسه اعلام کرد که این آتش سوزی به مخازن نفت آسیبی نرسانده و باعث نشت نفت نشده و هیچ مصدومی در پی نداشته است.

وزارت دفاع روسیه سه‌شنبه شب اعلام کرد که دو پهپاد در منطقه کراسنودار و جمهوری آدیگه در نزدیکی کریمه و دریای سیاه سرنگون شده است.

بر اساس بیانیه این وزارتخانه، پهپادها کنترل خود را از دست دادند و از مسیر پرواز خود منحرف و توسط ارتش روسیه سرنگون شدند. این وزارتخانه تاکید کرد: کی‌یف تلاش کرد از هواپیماهای بدون سرنشین برای حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی استفاده کند.

همچنین بنا به اعلام وزارت دفاع روسیه، یک پهپاد نیز در منطقه مسکو در نزدیکی یک پمپ بنزین در نزدیکی شهر کولومنا در حدود ۶۰ مایلی جنوب شرقی مسکو سرنگون شد.

لاشه سه هواپیمای بدون سرنشین هم در بلگورود پیدا شد. این حملات تلفات جانی نداشت اما خسارت‌هایی وارد شد و خودروها آسیب دیدند.

در پی این حملات، مقام‌های روسیه اوکراین را مقصر دانستند و اعلام کردند که پهپادهای اوکراینی زیرساخت‌های غیرنظامی را هدف قرار داده‌اند و افزودند که بیشتر پهپادها رهگیری و سرنگون شده‌اند.

در حال حاضر کی‌یف مسئولیت این حملات را برعهده نگرفته است اما گمان می‌رود که اوکراین مسئول چندین حمله پهپادی به خاک روسیه از جمله حداقل دو حمله در ماه دسامبر به پایگاه بمب افکن‌های استراتژیک انگلس-۲ در ساراتوف در نزدیکی رودخانه ولگا و حمله دیگری در روسیه به پایگاه هوایی نظامی دیاگیلوو در منطقه ریازان است.

در هفته‌های اخیر ارتش روسیه سامانه‌های دفاع هوایی از جمله سامانه ضدهوایی پانتسیر را در بالای ساختمان‌های عمومی در مسکو نصب کرده است. یکی از این سیستم‌ها هفته گذشته در مقابل استادیوم لوژنیکی مستقر شد؛ جایی که پوتین در یک گردهمایی به مناسبت اولین سالگرد جنگ سخنرانی کرد.

انتهای پیام/

منبع: واشنگتن پست

ارسال نظر